Full version: Rossort..
Fisan
Jag har suttit o kollat på AoTs roslista för att försöka artbestämma min rosa busk/klängros. Den som jag har kommit närmast är Elmshorn. Det enda som inte stämmer är dels kronbladen. På Elmshorn är de yttersta kronbladen bakåtrullade, på min ros är de raka. Det andra är att Elmshorn ska ha en svag doft. Hur definierar man en svag doft? Jag är visserligen tvungen att vara ganska nära för att känna doften av den. Kan det vara Elmshorn i alla fall?
kerstin z5-6
ja -svag doft -då måste man känna efter ordentligt .. fast rosa rosor är det gott om .. bild ?
Fisan
Som sagt...saknar digitalkamera... sad.gif

Men den är ruskigt lik Elmshorn vad det gäller färg på blomma o taggar o hur blommorna växer klasliknande...
kerstin z5-6
Då är det nog en sån smile.gif
Fisan
Trots kronbladen? Känner mig lite dum, men är totalnovis på rosor...
Fisan
Kollad enyligen på Flora LInneas roslista. Där beskrevs Elmshorn som eldröd. Det går emot AoT som säger att den är rosa. Vilken är rätt??
Madeleine1
Eldröd låter inte bekant, om man menar mer åt det oranga hållet. Min har varit blodröd, men går sedan ett par år tillbaka mer åt det mer "djup"rosa hållet, mörkt cerise eller hur man ska säga.

Det är svårt att beskriva färger - alla har sin egen värdering. Prova med olivgrön t.ex, eller himmelsblå... rolleyes.gif (Stickspår...)

Jag ÄLSKAR färger!! wub.gif
Fisan
Jo, färger är svårt... tongue.gif
Men apropå rosen... Min är ganska starkt rosa. Inte cerise eller orangeaktig, utan bara rosa. Sen ljusnar kronbladen när den är utblommad eller vad man ska kalla det. Så det kanske inte är Elmshorn ändå?

Men vilken roslista är pålitligast? blink.gif
Madeleine1
Jag har en bild på min Elmshorn? i mitt nyöppnade album (efter lite trixande lyckades jag få till det... rolleyes.gif ). Du kan väl titta där och jämföra. Blomman ser vädigt stor ut där, men är kanske 5-6 cm eller nåt sånt.
Sylvia
Elmshorn är enl. min absoluta favorit bland "roslistor", boken Rosor för nordiska trädgårdar, "rosa till röd, med inslag av karmin". Bilden visar rätt färg enl. min mening. Kolla om boken finns i din bibliotek eller i bokhandeln nära dig och ta en titt på Elmshorn!
Fisan
Det blir absolut en tripp till biblan!

Jättefina rosor, Madeleine. Din Elmshorn ser inte ut som min, så sökandet går vidare... smile.gif
Madeleine1
Spännande. rolleyes.gif

Jag hittade två bilder på nätet som ser ut som min ros brukar göra efter ett tag.

http://www.gartendatenbank.de/pflanzen/rosa/a023.htm

http://nature.jardin.free.fr/1102/cb_rosa_...a_Elmshorn.html

Lycka till!
Fisan
Alltså ,dom är läskigt lika min ros, men ändå inte samma... Hoppas att boken kan hjälpa. Det vore kul att få vet vad man har i trädgården....

Tack för hjälpen!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon