|
Katti med torpet
01-02-2003, 17:56
I somras var jag i Wales och besökte då bl.a. Bodnant Garden (väl värt ett besök om ni är i krokarna!) Där såg jag en fulkomligt underbar tunnel av Gullregn. Säkert 40 meter lång och 3-4 meter bred. Om ni söker på "bodnant garden" på Googles bild-sökmotor hittar ni den på två bilder en bit ner. Har ni sett bilden så förstår in att en sån måste jag bara ha!! Frågan är hur man gör. Tänkte försöka fröså Alpgullregn (Impecta har fröer) eftersom det blir för dyrt att köpa så många plantor. Nej då, min skall inte bli 40 meter lång men i alla fall. Är det någon som har erfarenhet av att fröså Gullregn? Hur lång tid tror ni det tar att få upp dem i ett par meters höjd, Hur lång tid tror ni det tar innan de blommar. Hur skall man beskära och binda upp dem för att få maximal blommning, tänker mig att det är lite samma princip som när man besär spaljeträd vilket jag inte heller kan  . Snälla, berätta vad ni vet, eller åtminstonde tror, vore det inte läckert?!?
Jag antar att det är den här bilden du vill visa, både här och i småprat. För att lägga in andras bilder här behöver du inte något album på t.ex. alltomtradgard.se. Kopiera bara in bildadressen i knappen 'bild' här.  Bilden var så här liten, men man ser ju ganska bra iaf att det är gullregn! Maffigt!
Oj oj, det kommer nog att ta tid... Om jag inte missminner mig så ska gullregn gå hyffsat lätt att sticklingsföröka (har inte böckerna här så jag kan kolla) Då tjänar du lite tid, dessutom kan de frösådda träden komma att variera en del, både i höjd, omfång och blomning, vilket kanske inte eftersträvas i en allé. Men det kommer definitivt att ta tid innan du får upp det till en allé - hur lång tid kan nog Cilla eller någon annan svara bättre på. Observera att alpgullregn är mycket giftigt och att man numera rekomenderar hybridgullregnet (Laburnum x watereri) som inte sätter lika mycket frukt.
Läckert vore det, det håller jag med om!!
Lars
Fialotta
01-02-2003, 21:24
Då ska jag berätta...... när jag var 5 år ( massor av år sedan) åt jag av gullregn tyckte på barns vis att ärtorna som växer på gullregn såg goda ut och stoppade i mun...inte vet jag hur mycket jag åt men...jag blev jättesjuk och fick magpumpas direkt och denna buske/trädliknande stod precis utanför en skola... den fick komunen omgående ta bort! Ville bara varna
Anders zon III
01-02-2003, 22:09
Väldigt många växter är starkt giftiga - farligt för riktigt små barn som instinktivt stoppar det mesta i munnen för att undersöka. Gullregnet lockar äldre barn för att de påminner om ätliga ärtskidor.
Men äldre barn är så förståndiga att om man varnat för den växten så förstår de. På en privat tomt tycker jag inte att det är så farligt alltså, en kommunal är betydligt värre...
Jag har sått en del gullregn och det har gått väldigt bra. Jag tittade på din profil, Katti, men vet inte var i Sverige du bor. Sydgullregnet tycks gå bättre än Alpgullregn på östkusten p.g.a sol och torka. Den är ofta helt naturaliserad på torr och solig mark. Säkert går alpgullregn bra i en trädgård som har mer fuktighetshållande jord.
Mina fröplantor växte 30 cm första året och mer andra, så även om de känns livskraftiga och friska så tar det ett antal år att få till en tunnel...
Katti med torpet
01-02-2003, 22:36
Tack för alla svar! Så bra att man kan kopiera in bilder direkt, det viste jag inte. Däremot vet att Gullregn är giftigt men det finns inga barn i området och jag har redan Tibast så lite gift till gör nog inte så stor skillnad. Lät lovande att Anders hade dragit upp Gullregn från frö med lyckat resultat. Ang zon osv. inser att jag borde fylla i lite i min profil... Jag bor i Sthlm men här har jag bara en lägenhetsrabatt i ganska skuggit läge. Gullregnstunneln tänkte jag istället placera på torpet, zon 4 utaför Örebro. Där har jag 10 000 kvm mark så där skall den väl få plats... Är det nåogn som vet om Alpgullregn är härdigt där? Enligt Impectas anvisningar går den till zon 4 men de verkar generellt ganska optimistiska i sina zonangivelser.
Åsa, mälardalen zon 2
01-02-2003, 22:57
Håller med om att Impecta ofta är lite optimistiska de brukar ofta ha något högre zonangivelse än vad många andra källor anger. Alpgullregn brukar dock gå bra att odla upp till zon 4. Zonerna är heller inte helt fasta även om det står zon 4 på kartan kan det vara zon 3 ifall det är ett skyddat läge, är växtplatsen i ett utsatt läge kan det också vara någon zon högre än vad zonkartan anger.
Hannele
01-02-2003, 23:22
Jag har börjat lite anspråkslöst med en plommon tunnel. (Rabarberbladen på bilden är ca 1 meter.)Gullregnet hemma ska gömma soptunnorna, har jag tänkt...
vilka stora blad dina plommonträd har
Katti med torpet
02-02-2003, 08:19
Wow, det ser frodigt ut värre Hannele. Har du bundit och beskurit något för att åstadkomma tunneln eller har de bara fått växa fritt?
CITAT (Anders zon III @ 01-02-2003, 22:09) ---Gullregnet lockar äldre barn för att de påminner om ätliga ärtskidor.
Men äldre barn är så förståndiga att om man varnat för den växten så förstår de.--- Jojjjo!  Jag har också ätit gullregn, och jag var ganska så gammal (för att vara barn alltså, minst 10 år!). Det var hemma hos en kamrat och jag blev fruktansvärt sjuk. Det var en liten bit att gå hem och jag mådde så illa och var så yr att jag ramlade i diket flera gånger men klarade att kravla mej upp på vägen igen. Jag kommer inte ihåg hur jag mådde när jag kom hem, om jag spydde eller somnade eller så, eller hur länge jag var sjuk. Men jag lärde mej iaf att aldrig äta sånt som eg inte går att äta! Dit inräknar jag nu också champinjoner... Snyggt Hannele! Också nyfiken på hur du gjort. Hur stor är porten, bredd och höjd? Kolla rabarberbladet längst fram - större än ett dasslock ju!! Wille, det citatet påminner om en annan saga! 'Vilka stora öron mormor har! Vilken stor mun mormor har!'
Mycket som växer i naturen är giftigt om man äter det. Hela gullregnet är giftigt, även såspånen och saven.
Jag beskar gullregn förra våren och fick en lätt förgiftning. När jag klättrar tar jag sågen mellan tänderna... Idiotiskt, eftersom jag mycket väl vet att gullregn är giftigt. Men jag blev inte så farligt sjuk.
Virket är gudomligt vackert, och används till hårspännen och smycken. När träet är torrt rekommenderas andningsskydd under sågning och sandpappring.
Vill man ha gullregn som inte bildar frö lär finnas en sort som heter 'Vossii'. Jag känner inte till andra egenskaper hos den men har för mig att den är mycket mindre än de andra sorterna.
Hannele
02-02-2003, 20:12
Min plommontunnel är vildvuxet - det som överlevde sprängningarna... Jag utnyttjade det som fanns, ganska tätt bevuxet. Nu håller jag på att skapa en plommon lund á la Ulla Molin till plommon tunneln - världens vackraste väg till komposten!! Smyckat med smultron och kaukasisk förgätmigej!  Jag beskär en öppning till tunneln varje år. (Ulla Molins plommon är uppstammade och nersågade för att hålla höjden, minst 30 år gamla...)
Terese på Ingarö
03-02-2003, 12:57
Åh, vilken vacker plommontunnel! En sån vill jag också ha! Har funderat på det förut pga Ulla Molins lund men Hanneles tunnel får mig på fall... Hur långt är det mellan träden? Klarar plommon skugga innan de växer upp (över häcken i det här fallet) och får solljus ? å Hasselört på marken under ... drömmer Terese
Ja de klarar skugga men sätter inte så mycket blom om de inte får fullt ljus, och om de gör det och blommorna pollineras så blir frukterna inte helt goda utan sol.
För att grenverket ska bli tätt behövs ljus, inte i första hand sol. Om det är öppet och fritt åt ett håll kan detta ljus vara tillräckligt för att träden ska växa med friska, täta grenverk.
Dock vill plommonträd ha värme, så om skuggområdet är ett sådant som gör att snön och tjälen ligger kvar länge är det inte det bästa stället.
hm...... Låter konstigt CITAT För att grenverket ska bli tätt behövs ljus, inte i första hand sol I England som är det växtförlovade landet brukar det regna o vara mulet förjämnan (nästan). Och ljuset kommer väl från solen? De plommon som mitt plommonträd får och som växer på norrsidan av trädet och på de understa grenarna, blir oxå saftiga, stora och goda, trots att de inte får direkt solljus.
Precis vad jag menar. Det behövs ljus, inte direkt solljus. Och visst kommer ljuset från solen, men solen ger indirekt ljus också, t ex i luftrum åt norr bakom ett hus som skugggar solen. Är utrymmet fritt åt norr finns där ljus på himlen som växterna tillgodogör sig.
Detta blir tydligt ibland, att ljusälskande växter drar sig åt norr om där finns mer ljus än åt söder. Jag sätter slingerkrasse på norrsidan om stora träd. Åt söder sträcker sig trädens grenar över himlen. Krassen sträcker sig åt norr, där en bar himmel ger mycket ljus.
Om hela trädet är skuggat och inte får direkt solljus, blir frukterna mindre söta. Det borde vara viss skillnad också på dem i ett träd som får mycket respektive inget direkt solljus också, men den är ofta inte märkbar. I de flesta träd blir det heller inte avsevärd skillnad på solbelysningen över de månader karten hänger där. På de plommonträd vi har här som jag följt under ett antal år hittar man fler av de större frukterna i topparna och fler av de mindre på norrsidan.
@Cilla,
Ja, ditt inlägg måste jag läsa många ggr innan jag förstår vad du egentligen menar, Indirekt ljus från solen , ljus från himlen och åt söder sträcker sig trädens grenar över himlen , för att ta några exempel.
Jag frågade en gång en reporter på Expressen vad hon menade med att " ena motorn stannade mitt i luften" och undrade var nånstans mitt i luften är. Än idag vet jag inte det.
Så i natt kanske jag begriper vad du skriver kära Cilla!
 Jag fattar... tror jag. direkt solljus - strålarna rätt på ett plommon ---> o indirekt ljus - strålarna träffar en yta och reflekterar till plommon ---> /o himmelsljus - solen lyser upp himlen och växten sträcker sig mot denna ljusa rymd ---> himmel <--- o exempel: SOL HUS SKUGGA PLOMMON HIMMELSLJUS o FRI RYMD varåt sträcker sig trädet? <---- eller ----> ? nu blev det solklart. lysande, strålande beskrivning eller hur?
bengtax
03-02-2003, 18:24
Hej Katti m torpet!
Din gullregnstunnel har visst gått vilse i plommonskogen. Kan berätta för Dig att vi - min fru och jag - planterade en gullregnstunnel för 3 år sedan. Den är 10 m lång och vi köpte 4 plantor med låg förgrening av den sort som heter 'Vossii' och ställde dem med två meters lucka på ena sidan gången som är lite drygt 2 m bred. Vi har gjort en spaljeställning 2,3 m hög och leder gullregnet ut på den, men alltså bara från norrsidan - den går i öst-västlig riktning. På de 5 stolparna mot söder har vi smårutiga spaljeer med clematis - svårt att hitta färger där som går ihop med gullregn. Vi har inte ens försökt - de blommar alla senare. Första våren blommade de små plantorna överdådigt, sedan har de ägnat sig mer åt att växa, årsskotten blir runt metern och vi räknar med att gången är i det närmaste täckt till andra sidan efter kommande sommar. Skotten vill naturligtvis allihop så gott som rakt upp men de är inte svåra att binda ner i rätt riktning. De växer dock snabbt i tjocklek och man får inte glömma att plocka bort sina trådar som annars snart stryper dem. Vossii är lika giftig som annat gullregn, men det blir högst märkbart mycket mindre ärtskidor. Jag brukar plocka bort de få som sitter lågt och inom räckhåll för små barn.
Bentax - att få se en bild eller teckning på detta vore inte dumt! Härligt att höra att det kan gå så snabbt som fyra år att få ihop den.
Hannele
03-02-2003, 19:21
Det kommer allt ta fler än 4 år för min gullregn på berget att gömma soptunnan... Men i goda förhållanden kan den växa så pass!
Katti med torpet
03-02-2003, 23:31
Å vad roligt att få höra om din tunnel Bengt! (för det är väl så du heter?) Det verkar ju mycket lovande. Jag tänker ju fröså mina plantor så jag får nog räkna med lite mer än 4 år, men den som väntar på något gott... Som Cilla skrev, skulle det vara jättekul att få se en bild av din tunnel. Var i landet bor du (och tunneln) tänker på odlingbetingelserna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|