Tvåbarnsmamman
Har en bild i fotoalbumet på en liten akleja, och jag skulle vilja veta om nån "känner igen" den och vet vad den heter? Är den vanlig eller ovanlig eller...?

Har också en bild där på ett sk "gummiträd", det är i alla fall så man sa till mig när jag fick den som liten planta. Men jag vet egentligen inte alls om det är det rätta namnet. Det är en krukväxt (?) som verkar tåla det mesta, men som trivs bäst i soliga lägen och vill ha mycket vatten. Den skjuter frön vid vissa perioder på året, och det är med en väldig fart. Hittade frön i sängen brevid fönstret förra veckan. De fröna är små (1-2 mm stora), runda och mörkbruna/svarta.

För övrigt så är jag jätteglad över att mina luktärter äntligen har börjat komma sig, nu när det varit lite varmare ett tag. Två blommor upptäckte jag igår som doftar ljuvligt!! Mmmmmm!
Fisan
Du måste uppdatera din profil o tala om att du har ett album, har jag lärt mig.
Åsa, mälardalen zon 2
Ditt fotoalbum verkar inte vara länkat till din profil om du går in i din kontrollpanel och skriver i ditt användarnamn i fotoalbumet så länkas albumet hit så att vi hittar det.

Växt som skjuter frön låter som "skvättiväg", det finns en del tidigare inlägg om denna växt ex. dessa http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...ddf0c97f51b0080
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...ddf0c97f51b0080
Tvåbarnsmamman
Verkar lite komplicerat med att länka fotoalbum och profiler osv..... *hm*.... men jag har gjort ett försök. Hoppas nån kan titta in och se om det syns något och svara på frågorna i första inlägget.

smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag får bara upp en ruta med en varningstriangel och texten "Observera
Ingen användare funnen" när jag klickar på kameraikonen
MRLINDELL
Jag har också en fråga ...

Hittade en gul blomma bland min murgröna som jag inte känner igen, den har blad som ger en hint om något klöveraktigt.
Det är faktiskt liten och otroligt vacker. Men vad är det, hittar inget just nu ...

Fenja
MrLindell, det är en Oxalis som tittar fram bland murgrönan. Det ser ut som den perenna sorten som frösår sig ofantligt. Den jag har är rödbladig, men ser annars exakt likadan ut, och finns precis överallt i min trädgård! Jag gillar den mycket, andra kan säkert kalla den för ogräs.
Mvh
Fenja
MRLINDELL
En del ogräs vill man bara ha kvar tongue.gif Tack!
MRLINDELL
Jag har snokat runt lite och tror att det är en sort som heter Oxalis pes-caprae var 'Flore Peno', med tanke på de markerade klöverbladen och täta blomman.
Inte illa att få en sådan på köpet ... hade vi ingen aning om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon