Full version: skadedjur
BarbroE

Larverna har ätit upp nästan varenda blad på mina krusbärsbuskar. Nu ger de sig på mina vinbär. Vad är detta för larv och hur får jag iväg dem?

sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kan inte se någon bild bara en ruta med kryss men jag misstänker att de är samma gynnare jag plockat och mosat = krusbärsstekel.

Här är en av mina suddiga bilder

Krusbärsstekel går på krusbär + röda och vita vinbär. Handplockning är det som gäller, jag brukar inspektera växterna när jag går runt i trädgården när det första skeletterade bladet syns så vänder jag på bladen och plockar bort alla larver jag ser. Gör man inget så går de ner i marken och övervintrar och kommer tillbaka nästa år.
Gossen Ruda
Japp, det är krusbärsstekellarver på Barbros bild, lite mer välmatade än Åsas. biggrin.gif Barbro, du kan inte länka till sidor på passagen, dom har stoppat den möjligheten. Lägg ut adressen istället så får man klistra eller skriva in den i adressfältet.

http://hem.passagen.se/erba/larver.jpg
BarbroE
Tack Åsa och Gossen Ruda.
Nu vet jag hur jag ska göra.

/Barbro smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon