nypan
...den visuella heureka upplevelsen är klar; en liten tätväxt buske med aureum stuk skulle passa perfekt i anslutning till min vårträdgård, lagom lågväxt bör den vara så den inte skulle skymma perspektivet men vad finns det för alternativ? höjden någonstans max en femtio cm, full sol dagen ut. Såg en liten babyspirea med gula blad men gillar inte blommorna och antagligen växer den också till helt andra dimensioner, jag verkar ha en fallenhet till små växter...
då detta är delikatessavdelningen, snälla, berätta om ni har ngt tips,
jag provplanterade min bambu simba på denna plats, men höjden på ca en meter stör balansen avsevärt...dessörinnan var det en vinbärsbuske, men var snyggast på vintern utan bladverk...

mvh nypan/m

...år nu gå över till buskar för fler träd får jag inte plats för.
gammelnalle
??? it beats me???

men rolit att du vill hjälpa till
KURT
Inte gulbladig, men gulblommande, en lågväxande ginst av Genista släktet

http://www.odla.nu/arkiv/mv_maj01.shtml

Annars tycker jag att en ljusgrön daggkåpa passar mycket bra i många rabatter.
AgnesC
jag tycker den gulbladiga berberisen är jättefin, antar att den heter något i stil med Thunbergia Aurem. Den blir inte särskilt hög, går ju bra att klippa. (Om man undantar från tagarna!)
kerstin z5-6
jag håller med föregående talare smile.gif berberis tunbergii aureum

kan klippas till en liten boll
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon