Cilla
Jag har släppt loss ett långsamt växande rosintresse och har sedan i våras satt in en hel del nytt och planterat om gammalt hos mig.

Nu vill jag sätta två klätterrosor i en båge där det är skugga, men hyfsat ljus från ganska öppen himmel (dvs jag har inte hunnit få upp alla planterade träd där än...). Klematis och skuggmorell har inga problem att sätta blom och bär där, men det är bara fläckvis sol korta stunder på dagen. Zon 3, ganska torrt men det kan fixas, inte mycket vind.

Vill också hitta rosor med lång eller mycket sen blomning. Sort, växtsätt, färg och annat har mindre betydelse än att rosen står kvar länge. Också zon 3, kan få övriga förhållanden som den vill ha.

Vad föreslår ni?
Cilla
Ursäkta upprepad fråga om senblommande ros - hade ju redan ställt den och fått bra svar inser jag nu!

Men vill gärna se era tips om skuggblommande klätterrosor.
Sommartorparn
Från Flora Lineas hemsida:
ROSOR FÖR SKUGGIGA PLATSER OCH NORRVÄGGAR.
Få rosor trivs i helskugga men det finns en hel del som klarar halvskugga eller platser som har mindre än 4 timmars sol per dag. De flesta väldoftande och med en gammaldags charm.

Buskrosor:
’Old Blush’
’Frülingsduft’
’Stanwell Perpetual’
’Officinalis’
’Totenvik’
’Sissinghurst Castle’
’Chloris’

Rabattrosor:
’Little White Pet’
’Rødhætte’
’Queen Elizabeth’

Klätterrosor.
Rosa helenae ’Aksel Olsen’
’Flammentanz’
’Maigold’
’Mme Alfred Carrière’
’Polstjärnan’
’Suaveolens’
’Venusta Pendula’
’Zépherine Drouhin’
Sommartorparn
Vilka av dessa som dessutom blommar sent på hösten vet jag ju inte. Kanske någon annan vet?

En väldigt läcker röd klätterros såg jag häromdagen i Skansens rosarium. Mera instensivt röd än Flammentanz och med gul grej i mitten. Den lystrar till det föga poetiska namnet "Parkdirektör Riggers". Till skillnad från F blommar den om på hösten. Återstår att utreda om den tål skugga. Finns det någon här som har erfarenhet av den?
Cilla
Tack Sommartorparn!

Jag klipper in din/Flora Linnéas lista i anteckningsboken direkt...

Det ska bli ljusblommande, kanske vita rosor i min portal hart jag tänkt mig. Fast vem vet, det kanske blir inslag av en liten röd också...

Portalen där de ska klättra står sedan flera år i båge över grinden som vetter åt stigen. En slaskig vinter böjde jag ett armeringsjärn där och klädde med murgröna av plasttyg och en massa papperstulpaner, rosdito mm. Det var menat som något uppiggande den vintern men den har fått vara kvar. Brukar köpa in ett fång pappblommor när det finns billiga och "plantera nytt" i den till vintern.

Men så började två lönnar växa vid armeringsportalens sidor. De har jag nu slingrat uppför portalen. Om ett par år har de nog nått upp för att möta varandra.

Ja, och så ovanpå allt detta har jag tänkt mig två klätterrosor som kan hakas fast i lönnarnas små sidogrenar. Lönnarna får göra stadgan åt portalen, rosorna får göra fint på sommaren tänkte jag och plastpappblomstren får sticka fram lite diskret på vintern kanske.

Lager på lager i trädgården - någon som känner igen sig?
magiana
Klätterrosen 'New Dawn' är också skuggtålig.
Cilla
New Dawn har jag satt på ett ställe med sol halva dagen, hoppas att få en kaskad av rosor från den just där... Men kanske blir den en av rosorna i portalen också, vem vet.

Kanske inhandlar jag dem senare i höst när de är billigare - om jag kan hålla mig.... Då skulle jag kunna köpa spretiga plantor i flera ljusblommande sorter och låta dem spreta sig upp tillsammans kanske.

Idag hämtade jag rosbiblarna av L-Å Gustavsson och ska läsa på lite mer om de ni föreslagit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon