Frank
Vi har två tunnor med näkrosor som verkar trivas ok, bladen kommer upp för fullt men än så länga inga blommor.
Jag har märkt att det bildats någon typ av mjukt 'ludd' kring stjälkarna och stammen på plantan. Är detta naturligt eller kan det bero på att vattnet är dåligt ?
Behöver man byta ut vattnet i tunnan med jämna mellanrum ?
MariaS
"Luddet" på stjälkarna är en typ av alger. Detta luddet brukar mina fiskar älska. Har man inga fiskar (eftersom du har tunna) kan man släppa ner några Guppy eller Svärdfiskar, så tar de hand om luddet utan kemikalier.
När det gäller blomningen, misströsta inte. Titta riktigt noga längst ner i tunnan om det inte är en liten rund kula på en blivande stjälk. Det är i så fall en knopp.
Just i år, när vädret inte är som det ska, kan det ta lite tid innan blomningen kommer igång. Min första började inte blomma förrän på midsommaraftonen i år. förra året var de igång redan i Maj.

Lycka till MariaS
Virgo
CITAT
kan man släppa ner några Guppy eller Svärdfiskar,

Nåja, en vattentunna är lite väl liten för en svärdfisk! ohmy.gif

MariaS menar nog svärdbärare, små slanka fiskar som kan bli upp till nån decimeter och klarar sig bra utomhus i små dammar och tunnor på sommaren.
MariaS
CITAT (Virgo @ 30-06-2004, 22:17)
CITAT
kan man släppa ner några Guppy eller Svärdfiskar,

Nåja, en vattentunna är lite väl liten för en svärdfisk! ohmy.gif

MariaS menar nog svärdbärare, små slanka fiskar som kan bli upp till nån decimeter och klarar sig bra utomhus i små dammar och tunnor på sommaren.

Naturligtvis!

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon