Nellie
Nu blir jag snart f-b på alla dessa rådjur.mad.gif
Vi flyttade till vårt nya hus för 2 år sedan, jag har succesivt bytt ut alla växter som jag planterade i början till så kallade rådjurssäkra växter.

På deras matsedel återfinns nu:syrener, lagerhägg och järnek!!

I går morse var det droppen, vi hade planterat en rönnsumak för 2 månader sedan, den var så vacker med tre stammar, nu har de dj-a skalat av två stammar, en är helt död, gud vad less jag blir på det här, är det legitimt att göra en Runar nu?!

Har någon några råd till mej?

Nellie wink.gif
Kattgräs
Hör efter med kommunen om det kan räknas som sanitär olägenhet eller nåt. En del kommuner vill bli av med överskottet av rådjur, de är ju också en trafikfara.
Cilla
Ung rönnsmak har råduren inte tagit här där de annars gärna vill ta mycket annat.

Hitta nya sätt att skydda nyplanterade träd på som du tycker är vackert. Jag har lyckats avhålla rådjuren från min trädplantering och från annat genom att sätta pinnar i marken och vissa perioder binda saker emellan dem. Värdefulla träd kupolar jag in med armeringsärn som jag sedan sätter ettåriga klätterväxter på. Andra lyckas med vindsnurror, hängande saker i träden mm.

Även i områden där det avskjuts rådjur måste trädgårdsägarna skydda det som är mest värdefullt.
tuppmamman
Vår rönnsumak fejar de hornen på varje år...

Men det är en växtstark buske/träd. Det kommer alltid nya grenar från roten, så man får låta det växa upp en ny stam. Oftast tar de inte hela busken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon