angylp
Jag höll på att rensa ogräs bland idegranarna och när jag gjorde det grävde (på ca. 20cm djupt) jag upp ganska många rötter...vissa är definitivt ogräs (t.ex. ängsyra, åkerfräken)... har idegran ytliga rötter eller ej ?
Cilla
De vuxna idegranar jag har grävt omkring har normaldjupa rötter, dvs de flesta ligger på 10-40 cm djup. Ju äldre desto ytligare.

Men de individuella skillnaderna är också stora. Om det är torrt i backen tvingas rötterna söka sig längre ned, med risk för att inte få syre som behövs lika mycket osm näring och vatten.

Om man gräver i ett område och funderar på vems rötter man gräver av kan det ibland ge svar att dofta och smaka på saven från roten. Smaken och doften liknar trädets/buskens.
angylp
Är inte hela idegranen giftig så att smaka på saven inte är rekommenderad ? En av idegranen brukar få rätt så mycket åkerfräken eller liknande i närheten av den. Jag försöker plocka så mycket av roten det går. Är det så man ska hålla på med ?
Hannele
CITAT (angylp @ 30-06-2004, 16:34)
åkerfräken eller liknande i närheten av den. Jag försöker plocka så mycket av roten det går. Är det så man ska hålla på med ?

Åkerfräken kan ha mer är 2 meter långa rötter ner till 40-50 cm djup...
Nästan omöjlig att bli av med.
Cilla
Jag vet inte om saven är giftig, någon annan kanske kan slå upp, men jag har smakat på alla möjliga svenska rötter och trädgrenar utan att ha blivit sjuk- även gullregn (som jag en gång blev sjuk av men det var för att jag en hel dag beskar och hade sågen i munnen utan att tänka mig för).

Små små doser brukar man som vuxen inte falla av pinn på, men det gäller att inte tugga för mycket...
Hannele
CITAT (Cilla @ 30-06-2004, 16:56)
det var för att jag en hel dag beskar och hade sågen i munnen

Ett verktygsbällte, Cilla?

Cilla
tongue.gif Japp, det blev ett sådant efter den beskärningen, men att ta sågen i munnen vid korta förflyttningar i träden är en vana som det är svårt att bli av med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon