Jo du Lindell, Du marknadsför Din uppfattning att det är dåligt att kvällsutvädra den fuktiga luften och att behålla värmen i växthuset är viktigare. Jag refererade till växthussäljare och till litteratur att man på kvällen bör vädra ut fukten. Men jag tänkte, att kanske är det Du som har rätt. Nu har jag följt din rekommendation att inte kvällsvädra. Morgonresultatet är att gurkplantorna har massor av vattendroppar på bladen vilket de ej hade när jag kvällsvädrade. Jag har testat Din uppfattning men är böjd att mer tro på kvällsvädringen på bekostnad av utvädring av värme.
MRLINDELL
30-06-2004, 09:41
Det blir så även om du vädrar på kvällen, det bildas massor med kondens under morgontimmarna när temperaturen når sin lägsta punkt och vänder uppåt med soluppgången.
Man skall givetvis göra det som man tycker känns bäst och tror mest på. Att mina gurkor har vattendroppar på bladen ser jag inte som något negativt.
Nu när vi får varmare väder, alla hoppas på riktig sommar är det inte lika viktigt att behålla värmen utan att ventilera ut den och hålla rätt klimat i växthuset.
Det där vi pratade om gällde kalla nätter! Jag kommer ändå att stänga till på kvällen innan jag går och lägger mig oavsett vad det är för väder. Är det varmt nog står luckorna öppna ändå och sköter sig självt.
Luftfuktigheten är något jag inte bryr mig om, den är där antingen om man vill eller ej. Jag tänker i alla fall inte bidra med mera genom att plocka in någon vattentunna mm.
Åsa, mälardalen zon 2
30-06-2004, 09:52
Jag vädrar under större delen av sommaren genom att ha dörren lite öppen, nattfukt ställer bara till problem när det gäller tomater. Jag märker stor skillnad har jag dörren stängd rinner kondensvattnet längs väggarna på morgonen, är dörren öppen är det betydligt mindre kondens på glaset.
MRLINDELL
30-06-2004, 11:33
Man måste nästan ha dörren öppen någon cm för att hålla lagom låg ideal temperatur, kanske runt +25 och få lite cirkulation på luften. Jag har smällt flera digitala termometrar redan som fått direkt sol och lagt av. Det kan bli hur varmt som helst annars.
Jag har inte haft problem med fukt under de två tidigare somrar som jag odlat i växthus. Men dessa somrar har varit heta och föntren har skött ventileringen. Först sent på hösten har jag fått lite mögel.
I år har jag dock fått jättemycket mögel i växthuset! JAg har låtit fönsteöppnarna sköta vädringen men de öppnar sig inte mycket när solen vägrar kika fram denna kalla sommar. Bör jag öppna dörren och vädra? JAg vill inte ha mögel och samtidigt vill jag inte att gurkorna ska frysa.
MRLINDELL
05-07-2004, 20:39
Det fuktiga vädret och låga temperaturer för att vara sommar bidrar. Solen kommer åt mitt tak och öppnar tidigt, har inte något mögel i växthuset än trots överfullt med växter.
Odlar du i hinkar? I så fall minskar risken.
Jag har mina gurkor, meloner, äggplanta och physalis mm i drivbänk utan lock, de fryser inte utan blommar planenligt. Zon 3-4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.