Sollan
Vill dela med mig av något som de flesta kanske redan känner till... smile.gif
Har i flera år stretat runt med en vanlig duschflaska när jag sprayat såpvatten på bladlössen. Rsultatet har varit krmp i fingrar och händer.
Har nu av sambon fått en mycket behändig pumpflaska på 5 liter med ett långt munstycke. Märke: Hozelock.
Så nu går jag runt lite pimpinett (utan krmp) och sprayar såpvatten! Lätt att komma åt också med det långa munstycket.
Rekommenderas varmt!
/sollan
uno
CITAT (Sollan @ 30-06-2004, 10:28)
Vill dela med mig av något som de flesta kanske redan känner till... smile.gif
Har i flera år stretat runt med en vanlig duschflaska när jag sprayat såpvatten på bladlössen. Rsultatet har varit krmp i fingrar och händer.
Har nu av sambon fått en mycket behändig pumpflaska på 5 liter med ett långt munstycke. Märke: Hozelock.
Så nu går jag runt lite pimpinett (utan krmp) och sprayar såpvatten! Lätt att komma åt också med det långa munstycket.
Rekommenderas varmt!
/sollan

Instämmer, en användbar pryl när mycket skall besprutas.
Kattgräs
Rekommenderas varmt! Och så har den längre räckvidd än den vanliga blomsprutan. biggrin.gif
anna.
vad har ni för blandning i flaskan? jag gjorde lite improviserat såpvatten igår och dränkte nästan schersminen (de grenar som var angripna) med såpvatten, men idag sitter alla svarta löss kvar... wacko.gif
Sulan
anna!
Spola bort lössen på busken med vanligt vatten innan du har på såpvatten!
Jag har ett himla käckt "duschhandtag" till trädgårdsslangen med olika typer av strålar. Jag använder Jet-strålen för att spola bort varenda f-rbannade lus och sen sprutar jag på lite hemblandat (på en höft) såpvatten med en Gardena-spruta (jag fick också min i present av sambon!) så att de inte ska flytta tillbaka.

Sulan
anna.
jag har så liten trädgård att jag inte ens har en trädgårdsslang! laugh.gif

men jag kan väl skaffa en sådan kanske. en fråga bara, ramlar inte lössen ner och sätter sig på grenarna inne i busken? där kommer man ju inte åt dem...
Sulan
CITAT (anna. @ 01-07-2004, 01:56)
en fråga bara, ramlar inte lössen ner och sätter sig på grenarna inne i busken? där kommer man ju inte åt dem...

Nja, "ramlar" vet jag inte om de gör. Att vara en liten lus och få så mycket vatten i huvudet är nog mer som om vi skulle duscha i Niagara, eller nåt sånt. Jag får alltid löss på min fläder, men om jag duschar den rejält två eller tre kvällar brukar problemet vara över sedan. Och eftersom jag vill ha blommorna till saft hoppar jag över såpvattnet. Vart eventuella "överlevande" tar vägen vet jag inte....

Sulan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon