Nu, ok lite säsongsent men ändå, skall jag köpa ett vin till vinterkallt växthuset.
Jag funderar på Himrod eller Nordica och vill få råd. Jag tycker om söta
druvor och gärna kärnfria. Bor i zon 3. Kanske finns det annan sort?
Åsa, mälardalen zon 2
30-06-2004, 09:47
Tror Himrod är de härdigaste kärnfria sorten och jag är nöjd med min Himrod som växer i kallväxthuset.
Tack Åsa! Jag har nu läst andra svar som du givit om Himrod. Stort tack för det. Nu vet jag även hur jag skall binda upp vinet i växthuset.
Ludvig Johansson
01-07-2004, 13:16
Nodica lär enligt rykte ha lite trista druvor. Himrod är säkert smarrigare. Du kan nog odla det mesta som säljs i Sverige i ditt växthus. Ett sätt att få vinrankor att tåla mer kyla är att skotta jord över dem på vintern. Lätt gjort om man har jordgolv i växthuset.
Enligt Lauri Pappinen, storodlaren på Gotland är Rondo en bra avvägning mellan härdighet och vinproduktionskvaliteter (han har skrivit en utmärkt besserwisser bok tillsammans med Lars Torstensson). Nordica är den härdigaste sorten. Den funkar utmärkt att odla utomhus i zon 5. Zilga är rätt tacksam då den växer bra och är mkt tuff, men du kan ju odla känsligare sorter i ditt växthus.
MRLINDELL
25-09-2004, 16:22
Kan meddela att jag fått 4 st klasar på friland på min Nordica. Druvorna är små pga 2-årig ranka men smakar sött och lite blåbär med väldigt lite syra.
Druvorna är som spelkulor och nästa år förväntas jag fåt 10-20 klasar med normalstora druvor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.