kristerh
30-06-2004, 10:45
Nu har mina allium blommat färdigt, vad skall man göra med "fröbollarna"
Skall man göra på samma sätt som med övriga lökar? dvs ta bort fröhuset för att de inte skall ödsla kraft på att bilda frön.
krister
Jag låter mina fröbollar sitta kvar för de är nästan lika vackra som blomman. Jag vet tyvärr inte hur man egentligen ska göra men mina kommer snällt igen året efter i alla fall.
du kan låta dem bilda frö och sen skicka fröna till mig?
Hannele
30-06-2004, 16:22
Allium är ju så vackert, hela sommaren!
Jag brukar klippa av en bit upp på stängeln vid roten och sen hänga dem på tork och ha dem i en vas på hösten och på vintern, det blir jätte fint.
värt att prova.

Trevlig sommar //Angela
Den vanliga Kirgislöken, lila bollar, bildar snart sidolökar om den trivs. Satte 2 st Allium giganteum för några år sedan och i år kom det upp 6 st också stora bollar, jag låter dom stå kvar och vissna i rabatten det verkar inte spela någon roll. Har en vit jätte Allium som blommar nu " Multibulbosum" den är 1 m hög ( ska fota den till mitt album )
Mina kirgisbollar förökar sig lagom och jag anstränger mig för att ha kvar fröbollarna i backen också på vintern. Fint när de sticker upp ur snön.
Hur vill kirgislökarna ha det? Torrt eller fuktigt, full sol eller halvskugga? Mina kirgislökar förökar sig inte... De står i sol/vandrande skugga, väldränerat, nästan torrt under en jättestor gran.
Har en lätt sandig jord och jag lägger på mycket kogödsel eftersom jag har rosor i rabatterna. Alla olika Allium verkar trivas i den lätta jorden.
Alla står soligt, har fått gräva upp och flyttat lökarna för det blivit för trångt i sommar.
Mina står i sol, sandblandad, väldränerad jord. De förökar sig inte snabbt, av 10 från böran är det ca 20 på tio år. Men då har jag ingen bar jord någonstans heller.
Då ska jag kanske inte vara så otålig med att få se dem föröka sig... Har bara haft dem i två år ännu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.