Full version: Mördarsniglar
kristerh
Koltrast kan bli vapen mot mördarsniglar
Den glupska mördarsnigeln, som drivit mången svensk trädgårdsodlare till förtvivlan, har hittills kunnat breda ut sig i stort sett obehindrat. Men nu har den kanske fått en naturlig fiende - koltrasten.

Observationer i Västsverige talar om en koltrast som kalasat på den slemmiga mördarsnigeln. Fågeln hämtade en snigel i en buskage och flög med den till en grusgång där den hackade sig igenom snigelns ytterhölje och åt upp innanmätet.

När koltrasten var klar med snigeln flög den genast och hämtade en ny.
- Fågeln använde sig av stenarna på grusgången för att "torka av" näbben när den blev "igenslemmad", säger snigelforskaren Jan Hagnell vid universitetet i Göteborg.

Hoppas att den lär ut detta till sina kompisar rolleyes.gif
krister
Lars-Olof Arvids
Härligt!
Koltrastar har jag gott om hemma omkring. Mördarsniglar har jag tack och lov sluppit än så länge, men i år har de börjat dyka upp på grusvägen knappt en kilometer hemifrån. Jag instämmer i din förhoppning att nämnda koltrast lär ut snigelätandet till alla trastkompisar!

Olle
Cilla
Intressant att veta!

Fåglar är verkligen viktiga vänner för trädgårdarna... Jag har börjat mata där jag vill att de ska söka löss och larver sedan på sommaren och hade jag inte katter skulle jag sätta upp en mängd fågelholkar av olika slag på tomten.
Saiai
CITAT (Cilla @ 30-06-2004, 13:29)
Intressant att veta!

Fåglar är verkligen viktiga vänner för trädgårdarna... Jag har börjat mata där jag vill att de ska söka löss och larver sedan på sommaren och hade jag inte katter skulle jag sätta upp en mängd fågelholkar av olika slag på tomten.

Vad har katterna med fågelholkarna att göra? Är det inte lättare för katterna att ta fåglar som blir matade på marken än de som bor i holkar högt upp i träden....?
KURT
CITAT (Saiai @ 01-07-2004, 09:52)
Vad har katterna med fågelholkarna att göra? Är det inte lättare för katterna att ta fåglar som blir matade på marken än de som bor i holkar högt upp i träden....?

Om man har fågelholkar på tomten så får man också flera fåglar, och speciellt fler fågelungar. Så därför kanske man inte bör sätta upp fågelholkar på tomten om man har katter som är ute.
Lena L.S Svensson
Hejsan !
Om du skall bli av med mördarsniglarna så lär du få ha en hel massa koltrastar som äter dessa. Det bästa medlet är en hink med varmt vatten och vanligt salt.Eller ölfällor men då får du tömma dom ofta och fylla på dom igen.
Lena
lena:-)
Hej du Lena , vad gör jag med hinken med det varma vattnet?
Salttricket kan jag, men inte hinktricket biggrin.gif
Viveka
Enklaste och humanaste sättet med mördarsniglar äe faktiskt att klippa itu dem med en sax.
ariana
Ikväll kom sniglarna fram
jag la ut fisk till katterna gissa vem som gilla det
de kom i massor 20tal på en liten stund
jag hämta snigelgiftet o spridde ut
så nu får de äta fisk kryddad med snigelgift
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon