Full version: Okänd skogsälva,
Katti med torpet
Har hittat en liten vän blomma i vår skog som jag aldrig har sett tidigare.
Är det någon som känner till vad det är? Den har blommat i några veckor nu.

En annan filur jag skulle vilja veta mer om har jag plockat med som frökapslar från Wales. De växte på en vildäng nära havet. Bilderna är tyvärr lite röriga för den står inklämd bland andra växter i en "nödrabatt" men hoppas att ni kan se ändå.
Den har kraftiga, lätt ludna och ihåliga stammar och når lätt 80 cm höjd. Även bladen är kraftiga och lätt ludna. I Sthm behöll den mycket av bladen över vintern.
Jag trodde först att det var en Rödblära men inser att det i så fall är en variant som har käkat anabola så det räcker för ett helt landslag.
Skulle vara kul att veta om den är bienn eller om den tänker komma tillbaka nästa år också. Den blommar för fösta gången i år, sådd i kallbänk förra våren och har varit oerhört livskraftig hittils.

Och här är en närbild:
Fenja
Den översta ser ut som en Nattviol, en av våra vilda orkidéer! Doftar ljuvligt i skymningen.
Mvh
Fenja
KURT
Kan blomman på bilden vara en nattviol (eller grönvit nattviol)?
Katti med torpet
Doftar ljuvligt?!! Då måste jag gå och nosa på henne en kväll när skymmningen sänker sig.
Dessvärre kommer jag inte dit på ett tag och då är de nog överblommade... Men nu har jag ju i alla fall ett namn att undersöka vidare. Tack för det!
Orkidé föresten, det lät tjusigt, är de ovanliga? Det finns väldigt gott om dem i min skogskant.

Då återstår bara min frodiga waelsiska invandrare, någon som har några idéer? Den borde väl finnas hos oss också för den verkar ju trivas ypperligt med svenskt klimat. Kan tänka mig att det nästa skulle bli ogräsvarning på den om man släppte den lös.
Gossen Ruda
Den översta är helt klart en nattviol, vilken av arterna är svårt att avgöra. Titta in på länken nedan för en bestämningsnyckel.

Virtuella floran
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon