niilo
Vi har några riktigt fina björkar på tomten här i Luleå men nu har dom råkar ut för ohyra som vi inte vet hur vi skall bekämpa (eller vad det är för något). Så här ser eländet ut, och det blir bara mer och mer:

http://webnews.textalk.com/upload/banner/d...1-tb_ohyra1.jpg
http://webnews.textalk.com/upload/banner/d...2-tb_ohyra3.jpg

Vad kan detta vara - och vad kan vi göra?

Tacksam för hjälp!

Hälsn
/Niilo i Luleå
Gossen Ruda
Vet inte men kan komma med två gissningar. Det finns nån slags bladlöss som maskerar sig med trådar. Tror dom kallas bomullslöss. Sen finns det en bladstekel som heter Eriocampa ovata vars larv också gömmer sig under vaxtrådar. Dessa trådar lossnar ibland och fastnar på omgivningen. Men vad jag kommer ihåg går den bara på al. Vad som talar emot löss är att det verkar vara ätangrepp och bladlöss suger bara växtsaft. Konfunderad!
Betty
Jag lyfter fram denna fråga. Jag vill också veta vad det är för nåt som har kalasat på niilos björkar. unsure.gif
Cilla
Jag tycker det ser ut som ullöss, men det kan vara bomullslöss också. Dessa är inte typiska för just björk, och jag tror bara jag sett det en gång förut.

Har de kommit flera år i rad och minskar bladmassa och bladutveckling på trädet är det jag vet att man kan göra att vattenspruta hårt, flera gånger. Såpalösningar brukar inte bita särskilt väl eftersom lössen är så väl inspunna.

Nästa år kan ni vara på vakt med vattensprutan när ullössen just börjar visa sig, då hinner man störa dem lättare.
niilo
Tack för funderingarna, så här långt! Cilla, hur mycket skada gör de här förbaskade odjuren? Kan det vara risk för att träden dör? Vi har en - kanske fyrameters - björk en bit från huset som vi verkligen vill ha kvar. Man skulle kanske kunna spruta den med högtryckstvätt, lite på håll förstås så att bladen inte ryker helt och hållet smile.gif

Finns det något bekämpningsmedel som biter, tro?

/Niilo
Cilla
Små träd klarar bladförluster sämre än större (som har större lagringskapacitet). Om trädet förlorade mer än halva bladmassan förra året och kommer att göra detsamma i år är det bra att försöka ta bort så många löss ni kan.

Högtryck är alldeles för hårt för bladen, att få fler blad skadade eller fällda är träden inte alls gagnade av. vattenslangen med normalt krantryck, och är trädet inte större än 4 m kan man under några gånger och med rätt låg stege klara att störa många löss.

Lägg handen bakom skotten, spruta och gnugga lätt mellan fingrarna utan att skada bladen. Målsättningen är att störa och döda många löss, inte att försöka utrota dem helt. Träden klarar en hel del löss och bladförlust, men varje luskoloni man stör ut gör att bladen på det stället kan utvecklas bättre.

Ull- och bomullslöss är så väl inlindade att besprutning med lusmedel inte brukar hjälpa - det tränger inte in tillräckligt. Mekanisk bekämpning av löss som man gör vid upprepade tillfällen fungerar mycket bättre.
krukan
Jag håller med föregående talare. Det är helt klart löss det är frågan om.

Jag vill muntra upp dig en aning. Tänk på att träd, precis som människor, har ett imunförsvar och de är väl rustade för att överleva angrepp av den här typen. De har levt och utvecklats sida vid sida med löss och annan ohyra. Blir det inte en massinvation av dem så kan träden hantera löss utan större skada för deras hälsa.
Det kan se rätt obehagligt ut förståss och det är ju aldrig fel att hjälpa träden lite på traven. Det låter vettigt att försöka skölja bort så många som möjligt, eller knipsa bort de värst angripna kvistarna.

Misströsta inte, träd överlevde långt innan vi fanns där för att hjälpa dem! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon