Full version: smultron
annso
Hej!
Är en riktig nybörjare vad det gäller odling, men har nu fått en massa smultronplantor till balkongen...Är nu tacksam för alla tips för att få dessa att överleva, vattning osv.
Åsa, mälardalen zon 2
Odlar mest smultron som marktäckare.
I kruka på balkong bör man nog se till att jorden hålls fuktig, solig placering brukar ge flest bär. Några veckor till kan man tillföra näring sedan måste man upphöra ifall man ska försöka övervintra växterna, då bör de sluta växa och förbereda sig för vintern. Vet inte i vilken växtzon du bor i, har du inte möjlighet att gräva ner plantorna utomhus under vintern så får man nog försöka övervintra dem på balkongen genom att dra in krukorna mot väggen och lägga över någonting som skydd mot häftiga temperaturväxlingar.

http://www.odla.nu/bar/smultron.shtml

Smultronmattan nedanför Zilga
MRLINDELL
Jag skall lägga in en bild på min smultrontunna i kväll. Ett smultronland med 32 plantor på mindre än 1/2 kubik.
Cilla
Jag kan inte gå i min äng nu utan att trampa på mognande smultron... Man måste äta sig fram.

De är lite svåra att se för gräsen har blivit höga och alla blomster likaså. Konstigt nog mognar de och blir goda där nere i skuggan bland tårna.
MRLINDELL
Det är en Jorgubbstunna från Willab som jag satt smultron i stället. Jordgubbarna har bara en månads sässong medan smultronen blommar och ger lite bär hela sommaren. När den går för fullt kan det bli en liten kopp smultron .. smaskigt nog till frukost.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon