|
Hannele
30-06-2004, 16:51
Jag är inte jättestark, jag är höjdrädd och vägrar att stå på stege. Jag kan inte dirigera familjens karlar hela tiden, men nu klarar jag mej själv! Jag är väldigt nöjd med mina japanska grensågar jag köpte på Trädgård Väst på Liseberg. Teleskopsskaftet är 3,4 m plus min egen längd, utan problem kommer ja upp till 5 meter från marken. Lätt att såga utan muskler och resultatet blir väldigt jämn och fin.  Jag skaffade även den lilla sågen... inte lika nödvändig, men toppen att jobba med!
kristerh
30-06-2004, 17:44
Jo jag håller med, de japanska grensågarna är överlägsna de vanliga sågarna, rekommenderas! krister
Den nedre är en av de sågar jag använder mycket, tycker till och med den är bättre än många Silkysågar.
Snittytorna efter en japansk såg (som skär endast på drag) blir klart bättre än med annan tandning.
Japansk tandning är helt klart bäst för trädbeskärning både för män och kvinnor, oavsett muskelstyrka och sågvana.
*Felix matte*
30-06-2004, 22:54
Buskarna hos mig når aldrig höjder som kräver varken stege eller japanska sågar
Den typen av sågslipning fungerar mycket bra på färskt virke, men inte så bra på torrt virke (men det är den ju inte heller avsedd för).
Tack för de tipsen!! Har kroniskt för lite muskel-styrka + höjdrädd. Detta kombinerat med tämligen höga träd är ingen bra kombination, men nu verkar det ljusna.
Hannele
01-07-2004, 09:13
CITAT (Felix matte @ 30-06-2004, 23:54) Buskarna hos mig når aldrig höjder som kräver varken stege eller japanska sågar  :lol: Den lilla japanska grensågen använder jag till mina buskar. Den här gamla vresrosen behövde en bra grensåg:
Hannele
02-04-2005, 23:06
Japansk grensåg rekommenderas och används av yrkesfolk - och av mej. Toppen för svaga kinnohänder, det blir snygg sågyta.
skulle inte vilja vara utan min Razorsaw 250.
Mindes din rekommendation från förra våren Hannele och gjorde slag i saken för ett par veckor sedan. Några av de buskar som fanns när jag köpte huset har nämligen mycket tjocka stammar.
Ex.vis beskar jag en Vitbrokig kornell i helgen. Ø12 cm!! Tidigare har jag bara kunnat ta i ytterkanterna eftersom det inte går att komma åt med en "vanlig" såg. Men nu så gick det jättebra. Try finns också 2 st + Paradisbuske. Enormt förvuxna! Men jag har beskurit några grenar vid roten varje år så de börjar åtminstone likna något.
Hannele ;-) Vi har haft lite av den här diskussionen förr... Jag håller absolut med om att japanska sågar som tar på drag är de absolut bästa för träd och buskar. De gör finast snitt och är enkla att jobba med.
Att de skulle vara extra bra för kvinnor eller att kvinnohänder skulle vara svaga är helt andra frågor. Trädgårdskvinnors händer är inte att leka med - det är med teknik och inte råstyrka man sågar! Och tekniken föds man inte med, den tränar man upp.
Big Gardener
05-04-2005, 09:41
Silky-sågarna är de jag använder och det finns helt enkelt inga bättre som jag känner till. Så enkelt är det. De är inte särskilt dyra och de fungerar för alla typer av händer och vilken beskärning det än handlar om.
KURT- Silky-sågar med liknande tandning finns även som snickerisågar och fungerar utmärkt på torrt virke. Men dessa är, som du skriver, avsedda för just torrt virke.
Alla Silkysågar har inte bra stål är min erfarenhet. Slöar till sig snabbare än andra sågar.
Jag använde endast Silky en period men blandar nu hej vilt bland de japanska. Jag vill ha tjockt sågblad som inte böjer sig vid lite snedbelastning och att tandningen ska börja långt ut på bladet. Och så vill jag ha variation i handen - en stund med ett smalt handtag (som ofta Silky har) och sedan en stund med ett tjockt handtag (som vissa Felco har).
Hannele
05-04-2005, 11:53
CITAT (Cilla @ 05-04-2005, 09:28) Att de skulle vara extra bra för kvinnor eller att kvinnohänder skulle vara svaga är helt andra frågor. Trädgårdskvinnors händer är inte att leka med - det är med teknik och inte råstyrka man sågar! Och tekniken föds man inte med, den tränar man upp. Jag blir inte direkt starkare med åren och med en beskärning av några få buskar och träd per år i vår lilla trädgård utvecklar jag inga speciella beskärnings-muskler - och jag har inte lärt mej nån speciell beskärnings-teknik (det är säkert något helt annat med de som jobbar med detta dagligen). Jag har bara konstaterat att dessa sågar skär lätt och snyggt, jag behöver inte lika mycket ktaft som men en fugsvans till exempelvis. Dessutom klättrar jag inte p.g.a. höjdrädsla, men klarar grenar upp till 5 meter med teleskopskaftet. Skönt att slippa be en karl om hjälp hela tiden.
Big Gardener
05-04-2005, 12:18
CITAT (Cilla @ 05-04-2005, 11:41) Alla Silkysågar har inte bra stål är min erfarenhet. Slöar till sig snabbare än andra sågar.
Jag använde endast Silky en period men blandar nu hej vilt bland de japanska. Jag vill ha tjockt sågblad som inte böjer sig vid lite snedbelastning och att tandningen ska börja långt ut på bladet. Och så vill jag ha variation i handen - en stund med ett smalt handtag (som ofta Silky har) och sedan en stund med ett tjockt handtag (som vissa Felco har). Jag har själv inte upplevt att bladen har slöat till sig, men jag beskär troligtvis inte lika mycket som du så det kan stämma. Däremot så gillar jag inte Felcos raka blad utan föredrar Silkys rundade som dessutom kan växlas i olika lägen. Tycker jag behöver mindre kraft med rundat. Men det är en smaksak
CITAT (Hannele @ 05-04-2005, 12:53) CITAT (Cilla @ 05-04-2005, 09:28) Att de skulle vara extra bra för kvinnor eller att kvinnohänder skulle vara svaga är helt andra frågor. Trädgårdskvinnors händer är inte att leka med - det är med teknik och inte råstyrka man sågar! Och tekniken föds man inte med, den tränar man upp. Jag blir inte direkt starkare med åren och med en beskärning av några få buskar och träd per år i vår lilla trädgård utvecklar jag inga speciella beskärnings-muskler - och jag har inte lärt mej nån speciell beskärnings-teknik (det är säkert något helt annat med de som jobbar med detta dagligen). Jag har bara konstaterat att dessa sågar skär lätt och snyggt, jag behöver inte lika mycket ktaft som men en fugsvans till exempelvis. Dessutom klättrar jag inte p.g.a. höjdrädsla, men klarar grenar upp till 5 meter med teleskopskaftet. Skönt att slippa be en karl om hjälp hela tiden.  Fniss Hannele, Också björnstarka trädklättrare kan vara män. De använder samma sågar som du! Killar kan! ;-)
Sommartorparn
06-08-2005, 09:52
Är det fortfarande japanskt som gäller om man ska investera i en grensåg? Det finns någon annan modell, en på båge som är vridbar. Inget bra?
Är det kvalitetsskillnader i kategorin 'japansk grensåg' eller är allt som kallas för japanskt bra? Hur långt skär ska den vara för att ha största användbarhetspotentialen? Jag tänker mig både skära i buskar samt lite grövre grenar på träd.
Huvudsaken är att den sågar på drag. Sedan kallas även tyska "drag-sågar" för japanska...
Ska du ha en såg på stång ska bladet vara krökt som en banan. det tar tid att lära sig såga bra med en sådan, bättre är att skaffa en bra rak liten såg och bra stege.
Om jag bara skulle ha en såg för trädgårdsbruk skulle jag välja en mindre modell, ihopfällbar för att kunna ha i trädgårdsbrallan (stora sågslidor är inget för trdgårdsbruk), kanske en av Felcos mindre skulle passa bra. Finns lösa sågblad sedan också när det första slöat till sig. Med ett sågblad som är kring 25 cm långt kan man såga både smått och grovt.
Hannele
07-08-2005, 16:44
Jag är så nöjd med min såg, fast den inte är ihopfällbar, har teleskopskaft, når upp till 5 meter.  Proffs i arbete i Trädgårdsföreningen, ihopfällbar. Beskär träd och buskar är en bra bok. Ingela Jagne har arbetat på Botaniska.
Sommartorparn
11-08-2005, 13:46
CITAT (Cilla @ 07-08-2005, 15:51) Huvudsaken är att den sågar på drag. Sedan kallas även tyska "drag-sågar" för japanska... Kan man se på tandningen om en såg sågar på drag? Var på vippen att slå till på en hopfällbar grensåg på överskottsbolaget, men det fanns två modeller och dom var olika i tandningen. Förklarande text om vad som var skillnaden saknades helt..... Kanske ingen bra idé överhuvudtaget att köpa grensåg på ÖB för 59 kr? Ibland kan ju deras redskap duga för en amatör som bara använder grejen ett par gånger om året...
Jag vet inte vilka sågar ÖB har och om de är bra eller inte. Man får fyra 59-kronorssågar på en Felco/Silkysåg, och kanke kan det vara värt det. Tag med en pinne till butiken och testa om den tar på drag nästa gång. Hur tandningen ska se ut kan iallafall inte jag beskriva.
Johan.S
13-08-2005, 22:30
CITAT (Sommartorparn @ 11-08-2005, 14:46) Ibland kan ju deras redskap duga för en amatör som bara använder grejen ett par gånger om året... Kanske inte alldeles klokt tänkt... -Risken finns att amatören känner sig ännu mer som en amatör med sin billiga utrustning.
Om "billigheten" ligger i verktygets slitstyrka och livslängd är det rätt tänkt, men om den låga kostnaden avspeglar sig i användbarheten kanske man bör tänka om.
Ja, det håller jag med om. När man inte jobbar upp en vana vid att använda verktygen är det ju bra att de är bra de få gånger man använder dem. Men med trädsågar gäller det att sågbladet tar på drag, är lagom stort och vasst, och då kan det vara läge att köpa 3 billiga sågar istället för en dyr.
Hellre billig såg som tar på drag än en fogsvans - om trädet själv får välja...
Sommartorparn
15-08-2005, 09:58
Tack för era svar.
Under tiden har jag blivit ännu mer förvirrad vad gäller sågar. Fiskars har en sådan grensåg för 189 kr. I det finstilta står det att tandningen är 'japansk'. lite längre ner i det finstilta står det att den sågar åt BÅDA hållen. Jag som trodde att det 'japanska' innebar att den sågade BARA på DRAG. Eller?
Vad gäller ÖBs såga så går dom inte att provsåga, eftersom dom är inplastade och expediterna är inte speciellt kunniga om produkterna.....
CITAT (Ewa L @ 04-04-2005, 08:18) Mindes din rekommendation från förra våren Hannele och gjorde slag i saken för ett par veckor sedan. Några av de buskar som fanns när jag köpte huset har nämligen mycket tjocka stammar.
Ex.vis beskar jag en Vitbrokig kornell i helgen. Ø12 cm!! Tidigare har jag bara kunnat ta i ytterkanterna eftersom det inte går att komma åt med en "vanlig" såg. Men nu så gick det jättebra. Try finns också 2 st + Paradisbuske. Enormt förvuxna! Men jag har beskurit några grenar vid roten varje år så de börjar åtminstone likna något. Fasiken också!!! Har lagt ifrån mig den någonstans, troligtvis utomhus, och det är lögn i h-e att hitta den. Har letat i två veckor. Om jag åtminstone kunde skylla på någon annan.
Sommartorparn
16-08-2005, 12:53
Nu har jag studerat flera olika grensågar och kommit fram till att det finns i princip två olika slags tandningar.
1) Den ena sorten är en enkel tandning, där taggarna så att säga lutar bakåt. Jag antar att det är den sorten som endast sågar på drag. 2) Sedan finns det dom med dubbla rader taggar, och där varannan är mindre och varannn större. Hur sågar dom.
Vilken av dessa är skonsammast och bäst för att beskära träd?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|