Full version: Vit nyponros
Cobea
Den är väl ca. 35- 40 år men blommar villigt varje år, en läcker syn... Problemet är att den nu är alldeles för hög.
"Stammarna" eller grenarna är kala till ca 1½ meter. I topparna är det grönt och massor med rosor (som i och för sig blir ganska fula efter blommningen. Nu när det har regnat så mycket klibbar blombladen ihop och mer eller mindre ruttnar på busken.)
Tidigt i våras klippte jag ur massor med torrpinnar. Det växer ut nya skott nertill både på de kala grenarna och underifrån.
Min fråga: Kan jag klippa av de grenar som är för långa och förvänta mig att det växer ut skott på pinnarna som blir kvar? Och när ska detta göras i så fall? Jag vill klippa NU...??? Vad händer i så fall med blomningen nästa år?
kerstin z5-6
Rosor som din får lätt nakna ben , du kan ta bort dessa långa äldre pinnar nästa vår,ända nere vid marken -alt plantera något framför som döljer
De kommer inte att grena sig särskilt villigt om du stubbar den -det kala förblir kalt
Våren är bästa tiden laugh.gif
Hannele
Ja, som Kerstin säger, såga ner de äldsta grövsta grenarna, längst ner i marken,
är dom nästan halvdöda, kan du göra det nu.

Vår Rosa rugosa 'Hansa' som fåt vara i fred över tio år, före klippning i april:

Nu blommar den snart med nya fräscha skott.
Cilla
Jag är lite svag för kraftigväxande rosor som bildar grova stammar. Hos mig får stammarna gärna synas när de blir barkiga och grova.

Jag har en ros som skjuter iväg ett par meter per år och som har stambas som är grövre än jag kan greppa med handen. Blommar ymnigt och ser ut som en Fruhlingsmorgen men jag är inte säker på att det är den.

Nu är den 3 meter hög och jag beskär den varje år så att den inte ska skymma en annan stor pimpinell, men den svarar på det genom att skicka så långa spröt att den faller ihop. Så nu blir det flytt, kanske till hösten. Jag vill hellre ha den där den kan få leva fritt och bli så stor som den vill.

Ni som kan rosor - visst kan man flytta en stor ros ungefär som man flyttar ett träd? Fast rotbeskärning innan hade jag tänkt skippa, den här rosen verkar så stark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon