Unicorn
30-06-2004, 18:30
Hej,
Jag planterade en Avenbokshäck för 6 veckor sedan. Det var 50-80 cm, barrotade plantor som jag satte i rejäla diken med bra matjord uppblandad med några cm kompostjord. Efter plantering klippte jag av långa sidoskott och felriktade grenar.
Jag satt drygt 300 plantor och de flesta ser ut att må väldigt bra.
Jag har dock ett par sträckor med plantor där de flesta har fått bruna blad, helt eller delvis. Jag undrar vad det kan bero på? Det är inte enstaka plantor utan snarare 3-4 löpmeter häck som ser ut på det viset. Man skulle kunna misstänka att de blivit för torra men med tanke på den senaste mängden regn är det inte troligt. En bekant till mig sa att jag kanske haft för mycket kompostjord och bränt rötterna.
Finns det någon som har någon annan idé?
För övrigt tar jag tacksamt emot alla tips om hur man får den snyggaste avenbokshäcken i grannskapet.
//Mikael
Åsa, mälardalen zon 2
30-06-2004, 18:39
Var det hushållskompost så är det ganska näringsrikt men det verkar inte som om du lagt på det i så stora mängder att det skulle vara risk att bränna rötterna (trädgårdsavfall är ofta ganska näringsfattigt, det är mera jordförbättring)
Även om det regnat mycket så kan man behöva ge extra vatten till nyplanterade växter.
Är det vissa sträckor som blir bruna kan det finnas något som stör där ex. någon pil, björk som har sina rötter i närheten och stjäl vatten och näring.
Är löven bruna och torra, eller "bara" bruna? Nysatta träd och buskar kan ibland få lite konstig bladfärg , men då är ju bladen inte torra.
Unicorn
01-07-2004, 08:06
Hej Kurt,
Bladen är bruna och skrumpna (torra) som sagt både helt eller delvis.
De blad som bara är delvis bruna ser friska och gröna ut i den andra delen.
//Mikael
Kolla om du har myror där. De kan ställa till med ett elände om de får vara ifred.
Lycka till med din nya häck
Lotta Zon III
01-07-2004, 09:14
Kan vissa buntar ha torkat INNAN planteringe?
#0 Hur har det gått?
Jag satte en avenbokshäck för två veckor sedan, 60 plantor och de flesta bladen har blivit gulbruna, dock inte torra. Längst upp i de flesta plantorna har det kommit gröna blad. 8 plantor har dock inga blad alls, kanske att det är några skott på vissa. Är dessa 8 döda tro? Jag märkte att det blev många fler gröna blad dagen efter jag vattnade, jag har inte vattnat på en vecka eftersom det har ösregnat under denna tid.
Det är ju väldigt svårt att säga om något har dött efter bara 2 v. Och på hästen är det fullständigt omöjligt. När man planterar på våren (avenbok tillhör de som det är bättre att plantera på våren) så kan man få vänta fram till midsommar innan man definitivt kan säga om något har dött, eller om de bara är sena.
Unicorn
29-10-2004, 13:24
Hej!
Det har gått över förväntan. Jag har nog bara bytt utt 3-4 st plantor och det pga av mekanisk åverkan.
Min erfarenhet efter att ha sett hur mina plantor utvecklats jämfört med ett par grannars (samma plantor från samma plantskola) är följande:
Håll fritt från ogräs så att häckplantorna slipper konkurrens
Jag har strött ut grsäsklipp ett par gånger under sommaren och i början av hösten. Der håller ogräset i schack och luckar upp jorden samtidigt som jorden alrig riktigt torkade ut, även under sommaren.
Gödsla häcken. Jag har använt hönsgödsel ett par gånger och i slutet av september gav jag plantorna lite Allgomin höstgödesl (innehåller nästan inget kväve alls).
Sen gjorde jag något som många avråder från och det var att klippa häcken. ABSOLUT inte toppskottet men grenar som är missriktade och väldigt långa har jag kortat av. Det gör att plantan får mer kraft och skjuter i höjden smatidigt som den grenar sig närmare stammen och på så sätt förmodar jag att häcken kommer att bli tätare när den väl toppas och kraften får bygga plantan kraftigare. Sen planteringen i maj har plantorna växt 60-70 cm och delar av häcken är uppe på 180-200 m om än lite taniga plantor men mycket grönare och friskare än grannens som i praktiken inte gjort något med sina sedan planteringen i maj.
Det känns som jag är på rätt spår och det skall bli kul att se om ett par år om jag gjort rätt.
mvh
Mikael
Alpiner i Halmstad
30-10-2004, 09:14
Jag tror att det är en helt naturlig reaktion hos plantorna efter den omvälvande omställning som en plantering ändå är.
Plantorna reagerar helt naturligt, de tar tillbaks den näring som finns i bladen.
Plantan måste ju ha lagrad näring för att först kunna bilda nya rötter till våren.
Hur de nya knopparna ser ut är viktigare. Är de .fasta och och inte intorkade kan du nog vara lugn.
Vi böjer ner och flätar samman nytillväxten på unga avenbokshäckar.
M.v.h. Bernt
Tack för alla svar!!
Jag ska följa era tips! Låter uppmuntrande med att Unicorn redan kommit upp i sådana höjder även om den är gles! Knopparna ser bra ut tror jag, är ingen expert, men de ser inte torra eller döda ut.
MVH / Bayoga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.