|
Jag är så arg  . När jag kom till min kolonilott idag så har någon stulit alla mina morötter. Här har jag cyklat ut varje dag (5km) och vattnat, kupat, rensat ogräs osv i flera månader och själv inte plockat mer en ett par morötter för att smaka, så när jag kom dit idag så är alla mina morötter borta. Kvar finns bara massor av fotspår och nertrampad lök, selleri, bönor etc. Jag blir bara så ledsen, vill bara lämna lotten nu. Vad kommer de stjäla nästa gång? eller förstöra? Visst, det kostar inte mycket att köpa ett par knippen morötter, men all tid jag lagt ner......... Lasse
gammelnalle
30-06-2004, 20:30
CITAT (Lajo @ 30-06-2004, 21:08) Jag är så arg  . När jag kom till min kolonilott idag så har någon stulit alla mina morötter. Här har jag cyklat ut varje dag (5km) och vattnat, kupat, rensat ogräs osv i flera månader och själv inte plockat mer en ett par morötter för att smaka, så när jag kom dit idag så är alla mina morötter borta. Kvar finns bara massor av fotspår och nertrampad lök, selleri, bönor etc. Jag blir bara så ledsen, vill bara lämna lotten nu. Vad kommer de stjäla nästa gång? eller förstöra? Visst, det kostar inte mycket att köpa ett par knippen morötter, men all tid jag lagt ner......... Lasse OM detta är sant och det får jag väl tro... så är det för dj.....t Jag inbillar mig att jag kan förstå hur illa det känns. Att hararna tar det eller missväxt eller ogräset..... men att NÅGON bara tar det man lagtner sin själ i.......  finns inga ord för sånt.... bläääää Men snälla : GE INTE UPP
TeliaNet
30-06-2004, 20:50
om folk tar morötter, så vet jag inte om jag vågar ha jordgubbar på odlingslotten!
Det är sjukt att det ska behöva gå så långt. Mycket tråkigt! De som gjort det borde skämmas ordentligt. Men, låt dem inte förstöra ditt intresse för odling. En liten Idé; Installera en sådan där viltskrämma med känseldetektor som skickar iväg en kalldusch då någon oinbjuden gäst kommer inom dess räckvidd.  Det borde väl srkämma iväg morotstjuvarna...
pepparmynta
30-06-2004, 21:05
Det är tyvärr inte ovanligt att vandaler och tjuvar besöker lotter.
Morötter och potatis tillhör bland det mest åtråvärda, troligen pga att folk känner igen blasten. Även kryddväxter drabbas, de klipps ner eller bladen repas av.
Tar de inget så kan de istället släpa fötterna genom både blomster och annat.
Sånt här händer några gånger varje sommar men lyckligtvis drabbas sällan samma odlare var gång! Mig har det hänt en gång (hittills)
Men jag säger som Humla, ge inte upp!
gammelnalle
30-06-2004, 21:12
CITAT (pepparmynta @ 30-06-2004, 22:05) Morötter och potatis tillhör bland det mest åtråvärda, troligen pga att folk känner igen blasten. Även kryddväxter drabbas, de klipps ner eller bladen repas av. MAO ja inte han kinesen utan : med andra ord: De knävlarna som knycker era grönsaker/rotfrukter är i princip intelligensbefriade ??? De känner bara till de två vanligaste !!!??? eller är de SÅ förståndiga att de fattar att Självodlat är 200% BÄTTRE...?? nja, vad jag TROR kanske ni fattar.... men f. f.n (få fin?)
Kan man inte gör a nåt i stil med grannsamverkan, fast i mindre skala? Kolonisamverkan? O utrusta varja kolonilott med ett paintballgevär, så är grönsakstjuven märkt iaf!!
Men jag lider med dig Lasse!
Det känns faktikst bättre redan, med lite tröstande ord. Det stämmer nog att de bara tog det de kände igen. Min granne hade blivit av med sin färskpotatis...........Man känner sig bara så maktlös  . /Lasse
pepparmynta
30-06-2004, 21:31
Det här sker mest sena kvällar och nätter när folk inte är på sina lotter. Då smyger somliga omkring och har fuffens för sig.
Jag säger bara en sak.......De j-a skitstövlarna !!!! :angry Jag lider med dej Lasse, allt det jobbet du lagt ner. Fy fy fy......så får man inte säga, men det gör jag i alla fall, för det är så jag känner när jag hör nåt sånt. Stå på dig Lasse......ge inte upp.......du hade de finaste morötterna i hela kolonilotten tydligen!!!! Sätt upp en skylt och tacka för att de valde just dej som leverantör (eftersom du är bäst)
gammelnalle
30-06-2004, 21:34
CITAT (Mocca @ 30-06-2004, 22:33) du hade de finaste morötterna i hela kolonilotten tydligen!!!! Sätt upp en skylt och tacka för att de valde just dej som leverantör (eftersom du är bäst)  bra ide!!
Men snubbeltrådar då? Dom syns inte i mörkret o lite skrämseleffekt blir det nog! Jag skull iaf göra ner mig
Hannele
30-06-2004, 21:43
Lasse, samma sak hände min mor, samma natt hon tänkte skörda. Hon blev så ledsen, att hon aldrig mer ville ha kolonilott. Ingen kan väl vara så 'fattig', att man behöver tjäla morötter och potäter...??Nu har många kolonilotter nattvak, alla turas om, Det verkar tokigt, att det ska behövas.
Usch vad ledsen jag blir att höra sånt. Vet precis hur det känns. Vi i min koloniförening börjat med nattvak, dels pga omfattande förstörelse av bland annat förvaringslådor, staket, och annat. Det värsta som hände var nog att vandler sågade ner ett ganska stort plommonträd för en odlare. Det var riktigt hemskt, en låda kan man ersätta men inte ett trettio år gammalt plommonträd... Stölder av grönsaker och plantor är tyvärr nära nog vardag för oss. Som tur är så har vi en polis som medlem som har börjat skriva anmälningar på varje snodd grej...  En dam blev av med en blommande azalea. Det var första gången som hon fått den att blomma, nästa dag var bara ett stort hål kvar. Några (en av dem är min mor) fick all sin potatis stulen. Annars är det mest morötter som ryker. Mamma kom på att nästa år så ska hon odla fodermorötter istället, de är i princip oätliga men ser likadana ut. Gissa om någon kommer att få en överraskning nästa år... Annars är en bra i dé att odla rinblommor mellan morotsraderna så maskerar de blasten mycket bra, i alla fall om man sår ringblommorna tidigt så att de hinner bli ordentligt stora innan morötterna kommer. Ge inte upp din odling bara! Låt inte vandaler och simpla tjuvar segra över odlingsintresset!!!!
På vårt område skar de upp näten över jordgubbarna natten till midsommaraftonen och vittjade. I princip alla med jordgubbar drabbades. Dags att införa tjära och fjädrar igen! /Mimmi
Man blir vansinnig när de stjäl, men ännu galnare när de bara drar upp rotfrukter och låter dem ligga i solen och bli förstörda. Eller sliter sönder buskar, istället för att plocka av bären etc. Jag har drabbats några gånger under mina 15 år. Man blir förfärligt ledsen, just därför att man lagt ned så mycket arbete. Men jag har fortfarande min lott kvar, för det som stulits har varit förhållandevis lite jämfört med det jag själv fått skörda.
Jag har sett att dom har stängsel runt koloniområdena på en del ställen. Då borde väl inte tjuvarna ha så lätt för att ta sig in, eller...?
Vad förbannad man blir! Det verkar som inget får vara ifred "nu för tiden" (låter som man är lastgammal), antingen så stjäls det eller så vandaliseras det. Håller med om att tjära och fjädrar borde återinföras  Att plantera oätbara morötter lät ju väldigt bra men risken är väl att då blir de i stället så förbannade att de förstör i stället
CITAT (Hannele @ 30-06-2004, 22:43) Lasse, samma sak hände min mor, samma natt hon tänkte skörda. Hon blev så ledsen, att hon aldrig mer ville ha kolonilott. Jag gav upp av samma anledning för många år sedan. Jag hade haft kolonilott i säkert 15 år och det hade gått bra. Men sedan började det hända saker hela tiden: aldrig att jag fick smaka en enda jordgubbe eller krusbär, trots nät, potatisen krävdes upp, morötterna slängdes utmed landet, mina squash stals eller helt enkelt slängdes sönder etc etc. Och inte var det småbarn av fötternas storlek att döma, utan det var 45:or som hade varit där...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|