ester
Jag har en jätteful slänt mellan grusvägen och min stallplan som jag vill göra något åt. Slänten är kanske en meter bred och ca 15 meter lång. Förut växte där gräs och tistlar och en massa fult, men allt är nu utrotat. Under sommaren ska vi sanda stallplanen till en liten paddock och med en ny ridbana måste jag ju ha en fin slänt!
På båda sidor omslänten finns röda hus (stall+gammalt torp). Slänten ligger i soligt läge och den är väldränerad med sten och sand i botten. Jag tänkte lägga en kokosmatta eller liknande på och brunnen torvgödsel från stallet på det.

Frågan är nu vad som kan tänkas växa där? Helst något som är i det närmaste helt underhållsfritt. Något marktäckande och kanske nån lökväxt som kan sticka upp ur det hela. Viktigt är att inga växter är giftiga eftersom jag har betesdjur. Det får gärna blomma i färger och matcha fint ihop.
Någon som kan hjälpa mig med idéer om färg och form?

Bor i zon 3
Maggan H
Det finns olika sorters nävor som är marktäckande, de blommar ganska länge. Växter som trivs torrt är bl a lammöron och andra silverfärgade växter. Lammöron brer oxå ut sig ganska bra. Komplettera kanske med lite högre växter, kanske några salix?
Hannele
Tapetsera med murgrön, som Ulla Molin gjorde,
med någon formklippt liguster, buxbom eller träd, som sticker upp.

ester
CITAT (Hannele @ 01-07-2004, 12:07)
Tapetsera med murgrön, som Ulla Molin gjorde,
med någon formklippt liguster, buxbom eller träd, som sticker upp.

Träd och stora buskar funkar inte eftersom vägen ligger så nära intill. Snöröjningen skulle förmodligen meja ner större buskar.
Liguster och buxbom är jättegiftiga för mina hästar. Hur är det med murgrönan? Är den ätlig? Man kanske kunde ha tulpaner i murgrönan? Eller finns det nån tålig och ogiftig buske som går att formklippa snyggt och lågt?
Mi70
Platsen låter ju lite lik stenparti, dvs väldränerat och soligt. Är det väldigt torrt kanske taklök? Annars är penningblad fint, finns en gul variant. Den sprider sig bra, så länge jorden inte är helt kruttorr jämt, så trivs den även i full sol. Ur den kan man sedan ha tulpaner eller andra vårlökar, eller kanske buskar av något slag? Penningbladet är vackert gult från vår till höst och en fin bakgrund till något annat. Kanske bestånd av perenner på jämna avstånd från varandra, dvs ingen rabatt. Kanske lite större högre perenner, med buskkänsla, som rudbeckior, solbrud eller så? De står länge under hela sommaren och står också fint som solitärer i en matta av marktäckare. Kanske regelbundet återkommande ruggar av höga och gulblommande rudbeckior mot den gula mattan av penningblad? De är lättskötta, och anspråkslösa. Något som kanske kan vara kul, om du vill ha helt underhållsfritt, är att plantera revande smultronplantor? De täcker markyta supersnabbt på en säsong om man planterar dem lite glest. Då dår du både smultron och martäckare på en gång? I smultronen kan man sedan plantera buskar eller annat om man vill. Revande smultron är nog den snabbaste marktäckaren av alla tror jag!
ester
CITAT (Mi70 @ 01-07-2004, 12:32)
Något som kanske kan vara kul, om du vill ha helt underhållsfritt, är att plantera revande smultronplantor? De täcker markyta supersnabbt på en säsong om man planterar dem lite glest. Då dår du både smultron och martäckare på en gång? I smultronen kan man sedan plantera buskar eller annat om man vill. Revande smultron är nog den snabbaste marktäckaren av alla tror jag!

Smultron växer i massor utmed vägarna här! Fast växer de sig som en matta så att man slipper att rensa ogräs? Finns det något man kan samplantera dem med?
I mitt jordgubbsland har jag stora, gammaldags jordgubbar somockså revar sig nåt helt otroligt. Fast mellan jordgubbs- och smultronplantorna växer ju ogräs...

Jättetorr äver slänten för övrigt inte. Vatten från vägen rinner ner där så jag tror att den är tacksam att växa i för de flesta växter som vill ha sol. Det växte massor av grejer där innan jag utrotade dem, gräs, lupiner, prästkragar osv. Jag vill ha en låg växtlighet, marktäckande, tålig och lättskött.

Hur höga blir penningbladen?
Mi70
Mina revande smultron tillåter inga som helst ogräs, så tätt växer de! Kanske är det skillnad på vildsmultron och vanliga? Revorna de skickar ut är något enormt....

Penningbladen är mycket låg, som en gul matta helt enkelt, mycket fint tycker jag! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon