MärtaKarolina
Jag har fått lov att gräva upp krollilja, frågan är hur jag gör, löken brukar ju smulas sönder när man försöker, dessutom står de i knopp-är det tokigt då?
vill ju så gärna ha!
yla
jag kan bara svar hur jag gjorde
men vet ej om de är rätt

jag grävde bara upp dom o sen grävde jag ner dom

kanske ska du vänta tills den blommat
men kanske det går bra även med blomman kvar
om den får vatten o god jord
som sagt så gjorde jag wub.gif
Fenja
Dina bilder Oldwolfie är som drömmar ibland!! Tack för att du visar dem.
Mvh
Fenja
Betty
Låt dem blomma först, gräv upp dem sen! Jag flyttade en krollis just innan den skulle börja blomma, den gulnade och vissnade ner. Men i år kommer den att blomma! Om du tar en rejäl jordklump runt löken när du gräver upp den så kan du försiktigt pilla lös den utan att den smulas sönder.
Jättefin bild Wolfie! wub.gif
MärtaKarolina
wub.gif
TACK
pepparmynta
Hm, jag grävde bort mina krolliljor idag. är så trött på liljebaggarna och deras kletiga avkommesörja som sitter på bladens undersidor.
Lady Hamilton
Kroll liljor växer som ogräs! Det är bara att gräva upp dem, de har stora lökar! Men är MYCKET svåra att misslyckas med. Jag har försökt i 3 år att bli av med mina, hackar plockar stjälkarna o gräver!!! Men de går inte att få bort dem
Hälsningar Hammis
pepparmynta
Då får jag stå beredd med spaden om nån visar sig igen, jag vill inte ha dem tillbaka.
yla
jag måste säga att dom e ju jättemysiga
dom sköter sej själva
dom är härdiga
dom behöver inte tuttinuttas med
dom blommar länge
dom står gärna tillsammans med vasomhelst
dom jag har har jsg i princip bara kastat ner i jorden
o nu gläder dom mej varje år
men dom sprider sej absolut inte ett dugg
smile.gif smile.gif smile.gif
*Laika*
Det enda man behöver tänka på om man är rädd om löken är att ta mycket jord omkring den, när man gräver upp. Jag tog alla mina hos en granne lite längre bort, det var både knopp o blommor på dom. Ingen misslyckades o jag fick alla att blomma samma år o fortsättningsvis också. Enda kruxet är dom djä..a liljebaggarna. Går det inte att utrota dom på nåt sätt? mvh. Laika
yla
mina lijebaggar har inte synts till i år
men så har jag dödat o dödat i ett par år jo
så nog går de väl wub.gif
Ewa L
CITAT (pepparmynta @ 01-07-2004, 19:50)
Hm, jag grävde bort mina krolliljor idag. är så trött på liljebaggarna och deras kletiga avkommesörja som sitter på bladens undersidor.

Jag avstår också helt från allt vad Liljor heter pga baggarna. Har så svårt att döda även så små odjur att jag hellre låter bli. Illa nog med Kejsarkronorna.
zaaritha
Läskigt!
I flera år har jag försökt få krolliljor att växa i vår trädgård....
Nu---äntligen; blommar 3 st!
Och så finns det ni, som tycker att de är ogräs!!
Där ser man, vad vi betraktar växter olika, tur är väl det! Annars såg väl alla trädgårdar likadana ut........................
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon