inertia
30-06-2004, 22:29
jag hittade några tidigare trådar här om att plantera vanliga ingefärsknölar från mataffären. men hur mycket skall man gräva ned dem? vattning? och hur stora och hela måste de vara? (vi snackar inomhus i kruka nu..)
Om du tittar vidare i de trådar du börjat med så tror jag att du hittar svar även på dessa frågor. Jag vill minnas att det inte är allt för länge sedan det diskuterades just plantering av ingefära! Ändra sökdatum tilll längre bak än trettio dagar så får du fler träffar.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
01-07-2004, 08:50
Man kan plantera ingefärsknölarna ganska ytligt. Lagom krukstorlek 5-10 liter, det räcker om det finns några ögon på knölen, de knölar jag sätter är ofta runt 10cm. Det tar tid innan man får fart på knölen 6-7 veckor är inte ovanligt. För mig fungerar inte ingefära inomhus så speciellt bra de blir ofta fula och vissnar ner (någon gång har de fått spinn). Jag förkultiverar ingefäran i lite mindre krukor på våren och planterar sedan ut dem i stora hinkar utomhus, på hösten tas de in när det blir kallt och jag skördar efter hand (även om bladen vissnar ner brukar knölarna hålla sig ganska bra i jorden).
pepparmynta
01-07-2004, 18:21
Åsa, hur varmt ska det vara innan man kan sätta ut Ingefäran?
Jag har en inne på 75 cm som nog längtar ut nu!
Åsa, mälardalen zon 2
01-07-2004, 20:06
Jag har haft mina ute ett par veckor nu, är det +10-12 grader på nätterna så är det inga problem med att ha ingefäran ute.
pepparmynta
01-07-2004, 21:24
Ok, då får den flytta ut nu

!
inertia
01-07-2004, 21:33
tack för svar! jag skall ge det ett försök, så får vi se vad som händer.. men hur mycket vatten vill den ha medan den ligger och gror? jag tycker att det är så svårt att se sådant när det inte finns något som slokar.
Åsa, mälardalen zon 2
01-07-2004, 23:24
Man kör ner fingret i krukan då känner man om jorden är fuktig eller åt det lite torrare hållet. Är man en van blomvattnare känner man även på krukans vikt ifall det börjar bli dags att vattna.
inertia
01-07-2004, 23:30
ja, jo, men problemet är ju om man känner att det är torrt eller fuktigt eller plaskvått, men inte riktigt vet hur det
ska vara.

jag har i alla fall ingen aning om hur ingefäror vill ha det.
och krukvikt.. ja, såpass duktig blomvattnare är inte jag. får väl börja öva, kanske..
pepparmynta
02-07-2004, 07:54
Så här har jag tänkt med min Ingefära när det gäller vattning.
Det man stoppar i krukan är en rotknöl utan några rottrådar som suger upp vatten till en grön planta.
Alltså behöver den inte så mycket. Den ska till en början "bara" aktiveras, stimuleras till tillväxt.
Om rotknölen ligger för blött ruttnar den.
Vattna så att jorden blir riktigt fuktig, inte så att den känns blöt. Vattna inte för tätt.
Min har trivts med det hela vägen hittills, men kommer nog att behöva lite mer nu när den ställs ut.
inertia
03-07-2004, 13:46
okej. tack!
(och ikväll är den stora ingefärsköpskvällen..)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.