Full version: Hängande mynta
ElliC
Hej, jag har blivit förälskad i en växt!

Jag har nyligen varit i Norge där jag hittade en växt som hette Hengemynta. Tyvärr så överlevde inte de växter jag köpte resan i en varm bil, och nu letar jag efter den växten här i Sverige.

Jag blev tipsad om att söka efter Indianmynta men har hittills inte hittat någon hängande mynta under något namn. Den mynta jag söker är hängande med meterlånga slanor och en stark pepparmyntsaktig doft.

Är det någon som vet vad denna växt heter på svenska eller latin, eller var man kan få tag på den så skulle jag vara hemskt tacksam.

mvh Elli
pepparmynta
Indianmynta är detsamma som Agastache foeniculum
Bild

Kanske kan du söka efter Hengemyntas latinska namn i något norskt forum eller hemsida för växtförsäljning så blir det lättare att hitta rätt sort.
ElliC
Jag vet att Easyplant sålde en version av hängande mynta som kallades indianmynta.

Den indianmyntan som är samma som anisisop (Agastache foeniculum) är väl inte hängande vad jag förstår. Eller är den det?

Elli
Fenja
Agastache foeniculum ’Blue Fortune’, Indianmynta, anisört, anisisop eller fänkålsisop är andra namn. Min hänger inte ett dugg!
Mvh
Fenja
pepparmynta
Nej, som bilden på länken ovan visar är det en upprättstående hög växt.
ElliC
Jag har kommit på att det inte är en mynta utan en hängande Kyndel. Men jag har lika svårt att hitta den någonstans. Någon som har ett tips? blink.gif
Fenja
Nu är jag inte riktigt säker men Örtagården har denna kyndel, som möjligen kan vara hängande: Kretansk Kyndel, Calamintha cretica
p-25-vit-rosa Små silvriga blad med en mintdoft ett litet charmtroll till din doftträdgård
2044-23kr planta NYHET
Här är en länk:
Örtagården
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon