|
Satt och läste en artikel i Aftonbladet och vet inte vad jag ska tro. Vad har hänt med dessa människor? och vad händer om de bestämmer sig för att bjussa hundarna på människor sedan? Eller vad tränar de hundarna till? För några år sedan anföll två pitbull två shetlandshästar som drog en vagn med turister. Den ena hästen fick avlivas och den andra skadades så allvarligt att det var fara för hans liv. Ingen blev fälld för "brottet" naturligtvis. Vad är nästa steg och vad tänker dessa människor? Här kan du läsa http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,499104,00.html
Jag håller med dig, Mocca! Vem vill ha en hund som beter sig på det viset?! Tänk bara på alla människor som blivit skadade av dessa stackars monsterhundar världen över... Mvh Fenja
Annelie
01-07-2004, 12:24
CITAT (Fenja @ 01-07-2004, 12:47) Jag håller med dig, Mocca! Vem vill ha en hund som beter sig på det viset?! Tänk bara på alla människor som blivit skadade av dessa stackars monsterhundar världen över... Mvh Fenja Det är väl knappast rättfärdigat att skylla allt på hundarna?! De stora bovarna i detta är ju deras ägare!!
Kakaduan
01-07-2004, 13:17
Annelie, vem har skylt på hundarna??? Ingen på detta forum i alla fall. Diskussionen handlar ju om ägarna: "Vad är nästa steg och vad tänker dessa människor?", "Hur mår vissa människor egentligen?"
Vad menar du? Kakaduan
wolkenkrabber
01-07-2004, 13:24
jag kan itne försåt det heller, på st essingen finns det en tant som har en stor chäfer som sliter sig ganska ofta, hon kan inte hålla den, jag hade en amazon papegoja förut, den hade haft många ägare och var väldigt vänligt emot mig och min granne men mina föräldrar och alla andra hatade den, och den attakerade min far som var i ett annar rum och bet han i halsen vid halspuls ådern som tur missade gojjan men jag valde att ta bort den för att den inte måde psykiskt bra och var en fara för mina näsra och kära  det är svårt att ta bort något man gillar även om det är farligt, antar aatt det är därför dom beåller sina farliga djur, oftast blir ju hundarna så av att dom har haft en svår uppväxt kanse misshndel eller något dylikt, om hunden e ung nog kan dom bli bra igen, en av mina grannars hund är ett bevis på det  han är nästan en ängel nu förut bara drog han och morrade åt allt och alla, hans förra ägare brukade ta hans mat och kasta vattnet i vattenskålen på han  , men i det nyahemmet har han all kärlek och sådant han behöver  jag ber om ursäkt ifall jag har stavad dåligt, jag skriver lite för fort
Annelie! Nu får du väl skärpa dig lite i dina förhastade slutsatser i alla fall. Som gammal bruks- och utställningsmänniska är jag mycket medveten om att det till stor del är människan som skapar sin hund... Tack för din klarsyn Kakaduan!! Mvh Fenja
Självklart är det ägaren som formar sin hund! Sen kan ju vissa hundindivider ha en mental störning som gör att de bli opålitliga även i de bästa händer men det hör ju till undantagen. Den läskigaste hunden jag vet är en Papillon som tillhör en kvinna i mitt bostadsområde, den är livsfarlig, hugger efter allt. Tror inte den mår så bra hos sin ägare.
Jadå, Azofia visst är det så. Titta på många av de popularaste raserna som avlats sönder och ger en hel del mentalt otillräckliga individer. Mvh Fenja
Annelie
01-07-2004, 21:11
CITAT (Fenja @ 01-07-2004, 14:36) Annelie! Nu får du väl skärpa dig lite i dina förhastade slutsatser i alla fall. Som gammal bruks- och utställningsmänniska är jag mycket medveten om att det till stor del är människan som skapar sin hund... Tack för din klarsyn Kakaduan!! Mvh Fenja Visst är det människan som skapar sin hund - det var ju det jag sa! Och klarsyntheten i Kakaduans inslag har gått mig helt förbi. Det jag sa är att det inte är rättfärdigat att skylla allt på hundarna det var allt. När Fenja skriver "Vem vill ha en hund som beter sig på detta viset" tolkar i alla fall jag det som om hon missat att hundarna beter sig så för att ägarna hetsar dem till att göra det. Om du Fenja kallar det för förhastade slutsatser så kanske du borde fundera över hur man tolkar det du skriver.. Och skärpa dig kan du göra själva.. jag är skärpt så det räcker.
Det kanske är du som borde fundera Annelie, både över sådant som går dig, men inte andra, förbi och över hur du lägger in värden i det jag skriver som inte hör dit?!! Fila lite på skärpan så blir det bättre ska du se! För dig som inte förstår så menade jag: Vem är det som misshandlar sin hund så att den kastar sig på träd (eller människor ibland) och hugger som en vettvillig. Varför vill någon ha en sådan hund alltså? Appropå rubriken till tråden... Förstår du nu? Mvh Fenja
Copycat
01-07-2004, 22:01
Vissa hundraser florerar lite mer än andra i lite speciella kretsar (kriminella och pundare t.ex.). Dom svarar själva på frågan, varför? Det är för att just Pitbullterrier och liknande raser är lättare att träna på attack. Dom börjar när valpen är liten med att istället för att ropa namnet på hunden, så böjer dom sig ner och skriker aj, aj, aj, hunden kommer som skjuten ur en kanon. Ett annat bra sätt att få hunden att vilja ha blod är att släppa lös kaniner i kaninfarmar, och låta hunden gå lös på dom. Det gör att dessa hundar i relativt låg ålder är farliga både för barn och andra mindre djur som katter och små hundraser. En ras som är så lätt att träna till ett dödligt vapen anser jag inte ens ska få fortsätta att avlas fram. Det borde dessutom vara straffbart att en sådan hund skadar människor och andra djur.
vår lilla duva flyger ett varv o kollar läget
För fick alkolister,knarkare hundar som sällskap. Det tycker jag var för djä------------t Men det är ju folk som bestämmer det dom kunde ju vara i hundens päls en dag. Undrar vad dom skulle tycka?????????????????? bell
Ja, Oldwolfie! Du har naturligtvis rätt igen... Mvh Fenja
Att man ger hundar till knarkare och pundare (är inte det samma sak förresten?) det är en sak. Kanske inte den bästa lösningen med tanke på att man som människa inte väljer att vara hemlös och att man blivit det av en anledning - att man inte har ordning på sittt liv. En hund behöver mer än en disorienterad "flockmedlem". Med det menar jag att en människa som inte kan ta vara på sig själv kan heller inte ta hand om en hund på rätt sätt. Men jag tycker också att det hänger lika mycket på uppfödaren som på köparen; jag och min sambo går just nu i hundköpar tankar och vi får våran valp i Nov. eller Dec.. Där har uppfödarna varit väldigt mån om att försöka bilda sig en uppfattning om till vilket hushåll man säljer sin valp till. Jag kan bara inte förstå att man som uppfödare kan sälja en valp till en person som inte ens har tak över huvudet, det över går mitt förstånd.
Tack oldwolfie.......tänkte faktiskt stänga tråden om jag visst hur, men duvan var en ännu bättre idé Tack
Nu är det ju så vist ordnat att enskilda medlemmar INTE kan stänga några trådar tack och lov, Mocca! Däremot tycker jag att det är ganska tramsigt att jag inte kan få försvara mig när någon kastar sig över det jag skriver och drar slutsatser som inte finns där... Det är något mellan mig och den andra som agerat, inget som någon annan vare sig behöver bry sig om eller läsa. Mvh Fenja
Annelie
02-07-2004, 16:03
CITAT (Fenja @ 02-07-2004, 15:20) Nu är det ju så vist ordnat att enskilda medlemmar INTE kan stänga några trådar tack och lov, Mocca! Däremot tycker jag att det är ganska tramsigt att jag inte kan få försvara mig när någon kastar sig över det jag skriver och drar slutsatser som inte finns där... Det är något mellan mig och den andra som agerat, inget som någon annan vare sig behöver bry sig om eller läsa. Mvh Fenja Jaja, det är tur att du är så klok och kan tillrätta visa alla oss andra som gör galet.. Jisses..
Du Annelie, det är inte JAG som tillrättavisar, bara när jag blir påhoppad av sådana som DIG! Mvh Fenja
Fenja, Har du vaknat på fel sida idag? /Mimmi
Nej då, MimE!  Om du följer tråden från början så ser du säkert vem som vaknade på fel sida... i övrigt är väl alla rätt överens i denna tråd verkar det som. Mvh Fenja
Annelie
02-07-2004, 16:35
CITAT (Fenja @ 02-07-2004, 17:17) Du Annelie, det är inte JAG som tillrättavisar, bara när jag blir påhoppad av sådana som DIG! Mvh Fenja Moget Fenja.. moget...
Nåväl, Annelie, det torde ju vara uppenbart för var och en som läser denna tråd hur detta har gått till... så jag önskar dig en trevlig fortsatt kväll och föreslår att vi lägger ner detta. Mvh Fenja
Annelie
02-07-2004, 16:46
CITAT (Fenja @ 02-07-2004, 17:41) Nåväl, Annelie, det torde ju vara uppenbart för var och en som läser denna tråd hur detta har gått till... så jag önskar dig en trevlig fortsatt kväll och föreslår att vi lägger ner detta. Mvh Fenja Eftersom jag inte har rest något vet jag inte vad det är jag ska lägga ner.. Men en trevlig kväll till dig med! Ja, en trevlig helg också för den delen!
birgitek
02-07-2004, 17:10
På tal om hundar så blev jag rejält biten av min egen snart 14-årige cairnterrier igår. Vi hade besök av ett par som hade en valp med sej och när jag busade med denna så missuppfattade min gamle Pompe situationen och kastade sej med ett rytande över oss och högg mej rejält på ovansidan av handen. Naturligtvis ville han försvara mej, men det blev helt fel så nu blir det inget trädgårdsarbete för mej på minst en vecka. Birgit Ek
Stackare...men jag kan iof förstå hunden. Jag blev bilten eller sanrare ripsad av en bamsestor 12 årig schäfer i vintras. jag höll på att leka med den - ni vet kastade snöbollar i luften, kastade pinnar...ja, ni vet. När en polare avbröt mig och i handen hade jag en stor snöboll som hunden bestämde sig sig för att ta och rispade mig på handen...ingen fara, jag har fått djupare ripsor av min katt...  men hunden missuppfattade ju situationen - trodde väl att det var del av "leken"?! Men det var skojigt även om det resulterade i ett plåster.
[QUOTE]Nu är det ju så vist ordnat att enskilda medlemmar INTE kan stänga några trådar tack och lov, Mocca! Däremot tycker jag att det är ganska tramsigt att jag inte kan få försvara mig när någon kastar sig över det jag skriver och drar slutsatser som inte finns där... Det är något mellan mig och den andra som agerat, inget som någon annan vare sig behöver bry sig om eller läsa. Mvh Fenja [QUOTE]
Trots vad du skriver Fenja, så hoppas jag nu att tråden är stängd!!!!! Tack på förhand
Copycat
02-07-2004, 22:27
Det är konstigt, nästan alla Annelies inlägg startar med att citera Fenja. Är detta nån personlig hetskampanj mot enskild person eller? Annelie svarar med " moget Fenja...moget", VAR ligger mognaden i detta svar? Fenja har sagt i princip samma sak som oss andra, var är skillnaden på henne och oss andra? Hoppa på alla med samma åsikt, eller håll inne med tarvligheter. Det börjar osa personangrepp lång väg. Alla måste få ha en åsikt, och våga stå för den utan att bli påhoppad och attakerad av ej likatyckande.
Jag har följt denna tråden med stigande förvåning över hur man kan reagera på ett missförstånd...för det är jag säker på att det var från början och vem som började vara "ovettig"...jaa, det tycker jag nog kan diskuteras.....har man blivit missförstådd så kan man väl förklara det på ett bra sätt ...och så kan man ju som "missförstående" försöka se saken ur en annan vinkel.... utan att bli förbaskade...för som sagt tidigare ...det är väldigt lätt att missförstå skriven text där betoningar och så inte kommer till sin rätt.... Hur kul är det att hålla på att tjafsa om en sån här skitsak???? PEACE
Halaj!
Hur mår vissa människor egentligen?
//T
Irganox
03-07-2004, 07:30
Jag vill inte vara någon forumpolis, men tror ni inte att det kanske är bättre att munhuggas genom PM, istället för att skräpa ner forumen med massa "dagisinlägg"?
CITAT (oldwolfie @ 02-07-2004, 10:51) vår lilla duva flyger ett varv o kollar läget  Det har den tydligen all anledning till,bra att du släppte den. Renate
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|