mekare
Hej!
mina vattenliljor som har stått inne på mitt kontor i en stor vas halva vintern har nu fått komma ut på grönbete i en stor plastlåda. Men då har den börjat att få bruna blad och rötterna ser lite sjuka ut. Vill de inte vara ute över sommaren? jag trodde att de skulle blir jätteglad och börja blomma om jag ställde ut dem....
MariaS
Plastlåda?
Står de bara i vatten i en "balja" eller liknande eftersom du kan se rötterna?
Skulle i så fall tro att dina liljor kommer att må mycket bättre om de dessutom får lite växtlera runt rötterna. Som det är nu (som jag förmodar) blir det för varmt om rötterna med bara vatten och plantorna dör.
Faktum är att vattnet i en 10lit vattenkanna kan komma upp i hela 55+ under en dag!

MariaS
mekare
aha, jag som trodde att det bara var att slänga mer dem i en låda.

de vill alltså ha lera om fötterna och stå i skuggan? har jag uppfattat saken rätt då?
jag tror att min plastlåda är på ca 10 liter, måste jag skaffa en större?

jag har märkt att jag måste fylla på med vatten varje dag för det dunstar så mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon