Mi70
Så ledsen blev jag för några dagar sedan då jag upptäckte att min dahlia (första gången dahliaägare, fick en jättestor från grannen förra året) som jag planterat ut som bara knöl i jorden, äntligen sträckt på sig och vuxit upp fint och kraftigt en 30 cm, nu var kaläten, bara några stumpar kvar.........! Likadant nästan med mina rudbeckia green wizzard som jag dragit upp från frön och varit jätterädd om, de var bara ca 15 cm höga, men hade etablerat sig bra och börjat skjuta skott. sad.gif mad.gif wacko.gif

Upptäckte snart att orsaken var små äckliga sniglar, som äter hela nätterna.... Då jag inte haft tid att åka och handla snigelmedel har jag ordnat ölfällor och slagit en ring av salt runt båda växterna......

Hur får jag min dahlia att repa sig efter denna totala kalätning, finns det något hopp om blomning i år?

Blärk för sniglar! mad.gif
anna.
jag planterade också dahlia förra året, och precis som hos dig blev den totalt kaläten, det var bara några pinnar kvar. efter att ha väntat rätt länge på att den skulle få nya skott grävde jag upp den och slängde den (det var nån ettårig hybridsort). jag hoppas att din kan repa sig bättre än min, men jag håller med om att man blir så himla ledsen när sånt man har planterat och som är så fint blir uppätet på en natt... jag satte frön till japansk lykta (tror det heter så), drev upp dem ganska länge inomhus, sen satte jag ut dem allihop och var så glad för att det skulle bli så fina röda lyktor i min rabatt. morgonen därpå fanns det bara några små kvistar kvar, totalt uppätna... sad.gif
kristerh
de där dj.... sniglarna mad.gif
jag tror att din dahlia kommer med nya skott,
är det så bra med salt runt plantorna? unsure.gif
om det är sådana där små äclkiga sniglar, kontrollera precis under jordytan
upptäckte nu när jag rensade ogräs att de verkar gömma sig där på dagarna. kontrollera oxså om det finns stenar och stubbar i närheten, där kan de gömma sig.
Snigelgift är att rekommendera sleep.gif
krister
Mi70
Nej, jag tror inte att salt är så där toppen.... MEn jag har manusinlämning (håller på och doktorerar i arkeologi) i början av nästa vecka, har MYCKET kvar att göra, och har absolut inte tid med en tur till bauhaus eller liknande just nu,.............. sad.gif blink.gif wacko.gif

Snigelgift skall inköpas snarast......!

Jag tror jag kan ösa upp saltet då jag strör ut giftet, och i jämförelse med att bli helt UPPÄTEN, kanske blomman föredrar lite salt........ smile.gif Jag hoppas det iallafall!

Jag skall kika i jorden nu i eftermiddag om några sniglar syns till!
azofia
Såg för nåt år sen ett program om en odlare i England som la metallringar runt sina plantor när de var små. Ringarna kopplade han till ett bilbatteri. De plantorna var snigelfria. Även när han tog bort ringarna så lät sniglarna de va.
De är kanske inte genomförbart men spännande att de "lärde" sig. Dessutom skadades de tydligen inte då strömmen till alla dessa ringar blev så svag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon