Mi70

Vi har delar av vår radhusträdgård utmed ett lågt staket (som tillhör föreningen) och på andra sidan av staketet är det dels en parkeringsplats, dels en gräsyta (se bilden). Nu funderar föreningen på att bygga ut parkeringsplatsen med två platser, som då skulle hamna framför vår trädgård. Jag tycker det är en jättebra idé då gräsplätten som växer just där är så svår att klippa (fullt med hårt och högt ogräs), och att vi redan har en hel allmänning att klippa. Fler parkeringsplatser innebär också mindre biler på vår pyttegata, vilket är säkrare för alla barn (varav två tillhör mig!).

Nu får de som har trädgård som gränsar till parkering en häck betald av föreningen. Fick frågan från ordföranden att fundera på vilken häck jag vill ha. Min sambo tyckte tuja (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) blink.gif wacko.gif

Problemet är att en häck skulle innebära att jag skulle behöva flytta många växter, då jag inte har gräsmatta utmed staketet utan en nyanlagd jätterabatt. Så jag vill eg inte ha någon häck...................... Jag funderar istället på en idé jag sett i en bok som handlar om olika saker man kan snickra/tillverka för trädgården, där tre humlestörar följer kanten på en gång. Det är bara 3 m höga slanor nerkörda i marken och humle som växer utmed stören, som tre stycken gröna utropstecken! Jag försöker visualiera hur 3-4 störar följer det låga staketet på insidan.

Nu en fråga, jag har aldrig haft humle, skulle 3-4 humleplantor "nöja" sig med sina störar, eller invadera hela rabatten? Jag funderar dessutom på den gulbladiga humlen, är den vacker? Kanske skulle man kunna spänna rep mellan störarna, så att humlen liksom förenar de olika störarna......... hmmm, kanske inte helt fel! Visade sambon bilden i boken, och han tyckte det var fint (allt för att slippa prat om tuja........)!

Vad tror ni om idén, fult eller fint?
kerstin z5-6
om du sätter humlen i hinkar så håller den sig i skinnet -den gula varianten är mkt vacker
Mi70
Bra idé med hinkar, de kan man ju gräva ner litegrand förmodar jag, så att de inte syns ovanpå ytan!

Då får det bli gulbladig humle.....! Kanske kan man få föreningen att även betala för hinkar och störar.......... wink.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Betty
Gräv inte ner dem "bara litegrann", gräv ner dem så bara övre kanten tittar upp!
Mi70
Jo, jag menade det, jag menade bara att då kan man gräva ner dem så djupt att man kanske till och med slipper ovankanten på hinken som tittar upp, om du förstår vad jag menar.... Fast de kanske behöver även en liten kant, för att undvika rymning?
azofia
Även jag har funderat på humle men är orolig för hur den sprider sig...
Om man inte sätter den i en hink som beskrivet ovan så sprider den sig alltså ohämmat eller?
Jag vet att det är svårt att gräva bort en existerande humlestör pga att minsta rotbit blir en ny planta...(?)
Ingis
CITAT (azofia @ 01-07-2004, 15:48)
Även jag har funderat på humle men är orolig för hur den sprider sig...
Om man inte sätter den i en hink som beskrivet ovan så sprider den sig alltså ohämmat eller?
Jag vet att det är svårt att gräva bort en existerande humlestör pga att minsta rotbit blir en ny planta...(?)

Ja den sprider sig ohämmat om den släpps lös i en rabatt. Och den är jättesvår att få bort. Då drar den allting annat med sig också.
Så jag rek att sätta i hink. Tänk om jag tänkt på det för 10 år sedan jag satte mina sad.gif
Jag har i flera år försökt få bort mina men det verkar lönlöst.
Men jag tror inte den gula är lika innovasiv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon