Vi har delar av vår radhusträdgård utmed ett lågt staket (som tillhör föreningen) och på andra sidan av staketet är det dels en parkeringsplats, dels en gräsyta (se bilden). Nu funderar föreningen på att bygga ut parkeringsplatsen med två platser, som då skulle hamna framför vår trädgård. Jag tycker det är en jättebra idé då gräsplätten som växer just där är så svår att klippa (fullt med hårt och högt ogräs), och att vi redan har en hel allmänning att klippa. Fler parkeringsplatser innebär också mindre biler på vår pyttegata, vilket är säkrare för alla barn (varav två tillhör mig!).
Nu får de som har trädgård som gränsar till parkering en häck betald av föreningen. Fick frågan från ordföranden att fundera på vilken häck jag vill ha. Min sambo tyckte tuja (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

Problemet är att en häck skulle innebära att jag skulle behöva flytta många växter, då jag inte har gräsmatta utmed staketet utan en nyanlagd jätterabatt. Så jag vill eg inte ha någon häck...................... Jag funderar istället på en idé jag sett i en bok som handlar om olika saker man kan snickra/tillverka för trädgården, där tre humlestörar följer kanten på en gång. Det är bara 3 m höga slanor nerkörda i marken och humle som växer utmed stören, som tre stycken gröna utropstecken! Jag försöker visualiera hur 3-4 störar följer det låga staketet på insidan.
Nu en fråga, jag har aldrig haft humle, skulle 3-4 humleplantor "nöja" sig med sina störar, eller invadera hela rabatten? Jag funderar dessutom på den gulbladiga humlen, är den vacker? Kanske skulle man kunna spänna rep mellan störarna, så att humlen liksom förenar de olika störarna......... hmmm, kanske inte helt fel! Visade sambon bilden i boken, och han tyckte det var fint (allt för att slippa prat om tuja........)!
Vad tror ni om idén, fult eller fint?