ester
Jag har planterat lavendel under mina rosenbuskar, men den ser så klen och trist ut. Jag vill ju ha stora lavendelbuskar och mina är låga.
Plantorna sattes förra året och de står under rosa alba-buskar som är 2år gamla, så det är inga jättebuskar.
Jag har gödslat bra, men så växer där en del gräs och ogräs som gärna beger sig in mellan buskar och plantor.
Hur känsliga är lavendeln? Eller är det bara jag som är otålig?
pepparmynta
Når solljuset ner till lavendeln där den står under rosorna? Lavendel vill ha mycket sol.

Vad har du gödslat med? Den här typen av växter trivs inte om det är för välgödslat. Däremot vill de ha kalk.

De vill också ha väldränerad jord.
ester
CITAT (pepparmynta @ 01-07-2004, 19:16)
Når solljuset ner till lavendeln där den står under rosorna? Lavendel vill ha mycket sol.

Vad har du gödslat med? Den här typen av växter trivs inte om det är för välgödslat. Däremot vill de ha kalk.

De vill också ha väldränerad jord.

Nä, det är nog dåligt med sol för de flesta av dem. Jag ska gräva upp dem och flytta fram dem längre fram från rosenbuskarna.

Annars står de i brunnen stallgödsel (häst på torvbädd) och jag har kalkat både i höstas och i våras plus att det säkert finns kalk kvar i hästgödseln (kalkar för att stallet inte ska lukta kiss).

Sol ska de få så kanske de kan buska till sig lite. Bara nu solen behagar att skina på oss snart.
Cilla
Jag har gjort samma misstag med lavendel och den ruttnade dessutom på vintern. Den ska inte ha för mullrik jord.

Sedan några år har jag satt lavendel i en näringsfattig jord som blandats ut med 50% sand. Och lavendeln spirar som bara den!
Mocca
Det är sant att lavendeln trivs i lite näringsfattigare jord, liksom örter i allmänhet gör. Men det finns en lavandelsort som inte blir så hög, det kanske är denna du har?
Killensomvillhagrönafingrar
Alltid lär man sig något nytt, jag som tyckte jag var så duktig när jag tog ny jord blandat med gödsel när jag planterade mina lavendel. Dessutom blev jag så trött på att de inte ville ta sig ordentligt så att jag lade på en portion blå korn för någon månad sedan.
pimpim
Då skulle jag gärna också vilja passa på att lägga in en fråga om lavendel. Jag planterade den förra sommaren och nu när den har växt till sig ordentligt så inser jag att den är helt felplacerad. Kan jag flytta den nu fast den är i full blom?

Pia
Elisabet
jag grävde ur grannens enorma kompost och fyllde faktist på ett rejält lager jord på mina lavendelplantor, de har aldrig varit så fina som i år.
Fenja
Pimpim, du kan flytta lavendeln nu om du "måste", vattna ordentligt! Den kanske stannar av i blomningen...
Mvh
Fenja
pimpim
Tack Fenja....ska nog prova det. Men med allt detta regnet vi har så ska det nog vara gynnsamt.

Pia
pepparmynta
CITAT (Elisabet @ 09-07-2004, 12:33)
jag grävde ur grannens enorma kompost och fyllde faktist på ett rejält lager jord på mina lavendelplantor, de har aldrig varit så fina som i år.

Kompostjord är just jord, inte gödning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon