lolo
Hej och tack för ett väldigt trevlig forum!

Jag och min kille ska flytta till hus i Vännäs, som ligger i zon 6. Det finns en ca 1000 kvm stor tomt med en svartvinbärsbuske, rödvinbärsbuske, rabarber (allt är väletablerat). Dessutom en kompostanordning som jag hade tänkt fortsätta använda. Det finns även ett trädgårdsland med jordgubbar, och hägg samt ett par blombänkar med diverse perenner (känner inte till vilka, men det får jag kolla sen). Tomten är rak med en mindre sluttning mot vägen.

Men nu till min fråga: Om man som jag är nybörjare på utomhusväxter, vilka slags perenner ska man då välja? Jag tänker ha i huvudsak perenner, då de är fleråriga och går att kombinera allt eftersom.

/Ann-Louise
Fenja
Perenner i zon 6-7 diskuterades för inte så länge sedan vill jag minnas om du söker här på forumet, eventuellt längre tillbaka än trettio dagar, så hittar du infomnationen om detta. Jag tror att det fanns en del listor också. Titta i kerstin, zon 6-7:s fotoalbum med, jag tror att det blev rätt zoner...? Hon har massor med bilder på det hon odlar. Kerstin finns i zon 5-6 såg jag just: Kerstin, zon 5-6 alltså!
Mvh
Fenja
Betty
Du kan ha nästan alla perenner som man kan ha i de lägre zonerna. Vissa kommer att bli något mer kortlivade än andra - du lär märka vilka så småningom.
Jag skulle nästan vilja påstå att norra delarna av landet är mer lämpade för perennaodling än sydligare delar av landet! Här i norr har vi inte samma problem med barfrost utan ett tjockt och skyddande snötäcke.
De flesta perenner blir dessutom vackrare och mer intensiva i färgen p.g.a. ljuset här uppe.
Det är mer när man kommer till vedartade växter, det som sticker upp ovanför snön och utsätts direkt för kylan - buskar och träd, som sortimentet tunnas ut, .
kerstin z5-6
Välkommen till odlarskaran i norr -Du kan ha mycket perenner smile.gif Kolla oss i norr i album som sagt
lolo
Hej på er! Tack så mycket för era svar! Ska titta i Kerstins album också! Återigen - tack!
/Ann-Louise
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon