Full version: hönsskit eller NPK?
bdp003
Hej vänner.

Jag läste på baksidan av påsarna med hönsgödsel.
Och det var ganska låga värden på NPK,
jämfört med den kemiska NPK påsen bredvid.

Köper jag en påse NPK får jag ungefär dubbla dosen i %.

Vad är bäst för plantorna/buskarna/träden?

Vad är egentligen skillnaden mellan organisk
och oorganisk gödsel.
När man ser på växtresultatet.

Nu tänker jag inte på miljöförstöringen=övergödningen i naturen

Som ju är viktigt i den professionella odlingen, men väl knappast har någon betydelse i villaträdgårdarna.

Mvh /Bengt
sleep.gif
Hannele
CITAT (bdp003 @ 01-07-2004, 13:05)
Nu tänker jag inte på miljöförstöringen=övergödningen i naturen
Som ju är viktigt i den professionella odlingen, men väl knappast har någon betydelse i villaträdgårdarna.
För mycket gödsel ger bara blad och långa rankor, inga blommor, i din villaträdgård.
Håller inte med, att i sin egen trädård kan man göra hur som helst...

I vilket fall, så nu efter midsommar ska man inte ge buskar och träd någon kväve,
för då hinner de inte gå i vintervila - med frostskador som följd.
Jag använder hönsgödsel på våren, har själv aldrig använt konstgödsel,
som utarmar jorden i längden.
Sommartorparn
Eftersom NPK är grundämnen så måste det vara samma slags ämnen i konst- och i naturgödsel. Som jag förstått så är skillnaden att de är mera koncentrerade i konstgödsel, och löser ut snabbare, medan de i naturgödsel är bundna i en massa annat jox och därför långsamare löses ut. Risken med ett gödsel som löser ut snabbt, kanske snabbare än växten kan ta upp det, är att den rinner rakt ner i grundvattnet till ingen nytta. Det kanske också finns andra nyttigheter i naturgödseln, vilka inte finns i konstgödseln.

(Sedan kanske Hannele kan förklara hur något som man tillför kan utarma. Konstgödslet tar väl inte bort något från jorden, eller??? wacko.gif )

Om du vill gödsla på hösten så finns det andra gödselmedel som inte innehåller kväve.
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 01-07-2004, 13:57)
(Sedan kanske Hannele kan förklara hur något som man tillför kan utarma. Konstgödslet tar väl inte bort något från jorden, eller??? wacko.gif )

Produktion av konstgödselkväve är mycket energikrävande. Eventuellt skulle man kunna använda blå korn (liknande) i krukor, men jag återanvänder även min krukjord i trädgården.

Gräsklipp och nässelvatten är gratis och ger tillräcklig näring, Bengt tänker ju ekonomiskt.
Men den innehåller kväve och ska inte användas efter midsommar till buskar och träd.
Det räcker att odla i ren sand, om man tillför gräsklipp.

Cilla
Man kan helt klart komma långt med konstgödsel - men det ställer högre krav på att man vet mer exakt vilka proportioner man ska tillföra och vad de olika växterna behöver i olika perioder på växtsäsongen, än om man använder naturgödsel.

Ungefär som att få in huvudsakliga vitamin- och mineralbehovet via tabletter eller pulver. Då gäller det att man vet hur och vad och när man ska dosera. En apelsin och lite mat kan man äta lite när som helst utan att det skapar större problem... tongue.gif

Jag är skeptisk till att handeln lägger så stor tonvikt vid konstgödsel och kallar det "för gräsmatta", "för jordgubbar" mm. Vem som helst som odlar gräs eller jordgubbar kommersiellt vet hur mycket kunskap och dokumentation det krävs för att lyckas. Den tiden och kunskapen och lusten att läsa kemi och cellära har oftast inte vi trädgårdsägare.

Dessutom slipper man som gödselanvändare köpa både näringsmedel och jordförbättringsmedel (och dessutom se till att de inte slår ut eller förstärker gödningseffekten). I de flesta organiska gödningsmedlen är detta blandat - liksom det finns både vitaminer och fibrer i en apelsin.
Gossen Ruda
Skillnaden mellan organisk gödsel och oorganisk är att den organiska kommer från organismer, djur och/eller växter. I grunden är det samma sak men den den organiska innehåller mer bulkmedel, dvs sånt som inte växterna direkt använder. Förmodligen får man mer för pengarna om man köper oorganiskt gödsel men jag har inte kollat närmare.

Mycket av den organiska gödseln är delvis nedbrytna kolhaltiga föreningar som cellulosa och liknande sockerarter. Dessa bryts så småningom ner av markorganismerna men växterna har inte så mycket nytta av det. Dom tar inte upp kolet genom rötterna utan genom fotosyntesen via bladen. En del andra näringsämnen frigörs samtidigt som kolföreningarna bryts ner men jag vet inte hur mycket.

Pratet om att konstgödning utarmar jorden låter mest som propaganda från ekologiodlarna. Jag har inte hört nån vettig förklaring och betvivlar uppgiften. Den organiska gödseln är viktigare för en del människor än för växterna.

Själv använder jag Blåkorn genomgående till rabatterna och framför allt gräsmattan. Den kubikmeter kompost jag får fram varje år hamnar mest i grönsakslandet. Tillsammans med lite blåa korn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon