carren
Vår tomt (västerås, zon 3)har en glugg längs södergränsen som skulle behöva täppas till. Eftersom huset är från 1930-talet och trädgården har karaktär av nyttoträdgård med tex 12 äppelträd i varierande ålder, varav 4 st på rad längs just den aktuella sträckan så känns det naturligt med ännu ett äppelträd. Men vilket?

Det träd jag är ute efter ska kunna:

-fungera som vindfångare eftersom vi har en cykelväg mellan radhus just ovanför det aktuella stället. Det kan friska i rätt rejält där och vi vill skapa lite mer lä på tomten. Det måste alltså klara lite tuffare tag.

-bli minst 5 meter högt eftersom det även ska fungera som insynsskydd. Antar att det betyder att vi är ute efter en starkväxande sort? Utrymme finns så storleken är inget problem.

Däremot har jag inga större krav på:
-frukten! Med 12 andra äppelträd så har jag det mos jag behöver! Men gärna frukt som är ätmogen när man plockar den, jag kommer inte att lagra äpplena.

Dessutom: Är det så att man kan köpa samma äppelträd på olika hög stam? Jag gillar inte träd vars krona börjar i knähöjd utan vill få upp kronan lite.

Tacksam för tips på höga, härdiga äppelträd!
Cilla
Härlig trädgård du verkar ha - och ändå plats för ett stort fruktträd!

Håller med om att stamhöjden på de man ofta köper är på tok för låg, även för normala trädgårdar. det finns äpple på högstam att köpa, men man får oftast beställa i förväg.

Ett annat som jag tror blir viktigt för att tillfredsställa dina krav är att grundstammen blir en fröstam och inte A2. Äpple på fröstam blir ca 10% större än om sorten var satt på A2, och dessutom lever det mycket längre. tar några år ytterligare innan det börjar ge frukt, men det verkar inte vara problem för dig.

Äppelträd som klarar vind är ofta de sorter som
- klarar en eller två zoner mer än där det ska stå
- håller sin frukt på sporre och inte i huvudsak på spjut och fruktskott (om man bryr sig om att frukten ska sitta kvar vill säga)

Risäter har dessa egenskaper men det är inte största sorten.
Stor, klar Astrakan klarar zon 5, är ett stort träd, frukt i september med kort hållbarhet.
Råby Rubin också (zon 5) och blir ofta ett brett träd.
Snövit klarar zon 5, starkväxande träd med rödvita äpplen i sept-okt.
Charlamovsky mognar tidigt, zon 6, måste dock underhållsbeskäras eftersom grenvinklarna blir spetsiga, är annars mycket härdigt.
Antonovka klarar zon 5, kraftig träd, friskt, frukt sent i oktober-november.
Åkerö måste med här men klarar endast zon 4, blir ett mycket stort träd, tyvärr angrips ofta av kräfta, men är så vackert både i växtsätt, blom och frukt att det bör vara med ändå...

Sorter att undvika:
Sådana osm bara klarar zon 3.
Sävstaholm och andra småväxta sorter.
Filippa som bär nästan all frukt på långa spjut (och inte klarar vind)
carren
Tack så hemskt mycket för ditt svar, Cilla! Jag har varit inne på er hemsida och vill passa på att ge beröm för både proffsig och inspirerande läsning. Man blir ödmjuk inför sådan kärlek till och kunskap om träden och mina egna träd känns faktiskt roligare. Mer som individer även om det låter koko! blink.gif

Jag ska abslout ta och göra livet surt för min lokala handelsträdgård genom att be om ett träd ympat på fröstam. Dessutom gärna lite äldre än tandpetarsize. Återigen, tack för svaret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon