Full version: Hjälp!
Tina zon 3
Hej odlare!

Förra året planterade jag en ros (min första) Flammentanz. Den blommade redan då och nu är det en massa knopp, men tyvärr är något fel. Nästan varje blad har fått små bruna prickar. Har tittat efter noga om jag kan hitta några odjur, men ser inga. Dessutom har en del blad gulnat. Jag blir jätteglad om någon av er kan hjälpa mig med vad det kan vara och åtgärd, hoppas att man kan göra nåt.

Tack på förhand!

Tina

Lyckades få iväg inlägget utan någon underrubrik, försökte mig på att redigera, men det kanske inte går med rubriker unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Svartfläckssjuka kanske, här är tidigare inlägg med länk där man kan hitta nilder på svartfläckssjuka:
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...bb2b25fbf9cdcac
Tina zon 3
Tusen tack, visst ser det ut så. Får nog ta bort de mesta bladen sad.gif och kanske ta bort växterna runt om, lavendel och kantnepeta. Man kanske ska ha öppen jord runt en ros? Tyckte det såg lite tråkigt ut. Nu får det bli på med stövlar och regnjacka, ut och plocka bort blad, någon som vet om (rossvamp) kan smitta annat, ska nog inte lägga bladen på komposten. unsure.gif

Tack o hej.

Tina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon