Full version: Fruktträdskräfta
Airamya
Jag har fyra gamla äppelträd och ett plommonträd, varav alla utom ena äppelträdet verkar drabbat av kräfta. (3 olika sorters äppelträd, ingen aning om vilka sorter det är).
Samtliga bär frukt men har lite döda grenar här o var, de har inte beskurits på länge o när det gjordes så har de lämnat rockhängare och över huvud taget beskurit träden helt fel...
Stammarna o grenarna är fulla med mossa och bladen längst ut på grenarna verkar dö.
Barken på plommonträdets stam är dessutom 'sprängd' (ser ut som barken öppnat sig typ, vet ni vad jag menar?).

Huset jag bor i (nyköpt) är från 30-talet o träden ser ut att ha nästan lika många år på nacken...

Är det alls någon idé att försöka rädda dessa träd? Jag skulle gärna vilja.

//Maria
Hannele
De kan fortfarande ge frukt många många år.
Samtidigt ska du plantera nya frukträd för framtiden.
Airamya
Är det inte risk att kräftan sprider sig till de nya träden så? unsure.gif
Cilla
Jo den risken finns och den är stor om du väljer sorter som ätt får kräfta, om du har sammanpackad eller vattensjuk mark vår och/eller höst och om de nya träden står nära de gamla. Dessutom spelar det roll hur du beskär de nya träden och hur du sköter trädhygien som att ta bort klippta grenar, decinficerar sekatören mellan varje träd mm.

Om jag vore du skulle jag leva med träden åtminstone ett år, och under tiden spana in hur trädgården fungerar. Var är det vått vid snösmältningen, vilja jordar finns i trädgården, vilka/vilket av de gamla äppelträden är mest värdefulla, osv. Passa på att spana in grannarnas lövträd också (kräfta går på alla lövträd men mest våra fruktträd) - om en näraliggande granne har sjuka träd spelar det mindre roll vad du gör med dina.

Sedan kan du börja att plantera ett Filippa äppelträd på bästa platsen i trädgården, de får sällan kräfta. (Inte alla tycker att äpplena är de godaste men BLOMMEN, å den blommen, är den finaste äppelblommen man kan se. Rosanätta stora blommor på långa fruktspjut som bågar sig uppåt.)

Men lev med träden, få dem sortbestämda av någon som kan, be en utbildad arborist att titta på dem eller skicka bilder till någon som kan diagnosticera. Det tar tid för nysatta träd att bli hängmatteträd och ett kräftdrabbat träd kan leva många år.

Beskärningen av de gamla kan du inrikta på att endast ta bort död ved. Torra dagar nu under sommaren är bra perioder, och att använda pinnarna direkt på brasan eller grillen efteråt så att inte kräftsporerna flyger omkring.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 01-07-2004, 18:59)
och om de nya träden står nära de gamla.

Hur nära är för nära?

Går man säker om man väljer E-planta och placerar de nya träden mot vindriktningen?

(Om de godaste äppelsorterna är de som är mest mottagliga, då måste man bara plantera dom i alla fall, nämligen....)
Cilla
tongue.gif Jag håller med om sorterna, de måste man sätta! Vad vore livet utan ett Åkerö sent på hösten och ett första Transparente Blanche på sensommaren...

Själv gör jag så att jag ympar in Åkerö på vildapel. Sätter andra känsliga sorter på spaljé (som kan bytas ut lättare när de angrips). Köper och rekommenderar E-märkt (som inte garanterar kräftfritt men som alla vi som spanar in kräfta i landet ser drabbas mindre).

Man går aldrig säker för kräfta, men man kan minska riskerna betydligt genom att göra så mycket som möjligt av detta:

- köp E-plantmärkta fruktträd

- välj sorter som inte har stor benägenhet att få kräfta för kronträd, och välj fritt för spaljéer, frukthäckar, svagväxande grundstamsträd mm

- sätt nya eller kräftkänsliga sorter så långt ifrån varandra som möjligt. Det finns inga rekommenderade säkerhetsavstånd eftersom kräfta kan sprida sig långt, men helt klart är att 50 meter är bättre än 10 meter.

- sätt inte äpple satt på A2 eller fröstam, päron på pyris communis eller kvitten tätt. Dessa träd blir 8-10 meter breda så småningom och om de beskärs hårt får de ofta kräfta

- lär dig beskärningens grunder, Nya Beskärningsboken och studier av kapitlen om trädens biologi där är minimum. Använd T-sprittvättade sekatörer och sågar mellan varje träd, stympa inte, gå inte med på att beskärare tar grova grenar i något slags "föryngringssyfte"

- sätt inga fruktträd i kraftig lerjord eller på ställen på tomten som torkar upp sent på våren eller har stående vatten på hösten

- plantera alltid på kulle

- dränera växtbädden och tänk bort "gropen" när du gräver - växtbädden ska vara bred och dränerad om det är lerig jord

- stamma upp trädet under de första åren så att du kan gå under krongrenarna när de blir större sedan. En gren på det spinkiga trädet som sitter 60 cm upp kommer för alltid att sitta på den nivån. Gör snitten innan grenarna blir grova!

- skydda stammen mot gräsklippare och trimmers, sådana skador tar ned vitaliteten i trädet som ofta leder till grendöd som gör att man tvingas göra stora snitt där kräfta stortrivs

- håll gräsmattan borta från unga träd, gröngödsla för äldre i så stora områden under kronorna som det är möjligt.

- upphör med gräsmattegödsling i närheten av trädens kronor. Det innehåller för mycket kväve som stressar träden och ger ökad benägenhet till kräfta. Använd kogödsel och klipp ned torra löv i mattan istället.

- beskär inte så att trädet tvingas att skjuta nödskott som vattenskott. Sådan beskärning är helt onödig och sådana träd är mycket känsligare för kräftangrepp (kräfta stortrivs i vattenskott). Gallra träden lite lätt år från år, särskilt om du börjar med en mycket tät krona. En tät krona behöver 2-4 års tänk framåt när man gallrar - lite varje år alltså.
Sommartorparn
Tack Cilla för denna utförliga information smile.gif
Underbart att du tar dig så mycket tid att dela med dig av din kunskap!

Det där med att skaffa känsliga sorter i form av spaljéträd var ju en mycket god ide! Då får det bli spaljerade Cox Orange. Bästa äpplet men lite ovanligt i handeln.

Du nämner inte Boskop bland dom känsliga sorterna, så jag antar att den då är OK. Omöjligt att göra en god äppelkaka utan Boskopäpplen!

Och så får det bli en eller ett par tidiga sorter som kan ätas direkt. (och som dessutom pollinerar sig med dom andra). Tänkte mig James Grieve, men han står ju på svarta listan. :-(

Jag får väl helt enklet proväta mig igenom sortimentet i höst. Vill bara plantera extremt goda sorter. Menlösa äpplen finns det nog av i ändå.....
Airamya
CITAT (Cilla @ 01-07-2004, 18:59)
Jo den risken finns och den är stor om du väljer sorter som ätt får kräfta, om du har sammanpackad eller vattensjuk mark vår och/eller höst och om de nya träden står nära de gamla. Dessutom spelar det roll hur du beskär de nya träden och hur du sköter trädhygien som att ta bort klippta grenar, decinficerar sekatören mellan varje träd mm.

Om jag vore du skulle jag leva med träden åtminstone ett år, och under tiden spana in hur trädgården fungerar. Var är det vått vid snösmältningen, vilja jordar finns i trädgården, vilka/vilket av de gamla äppelträden är mest värdefulla, osv. Passa på att spana in grannarnas lövträd också (kräfta går på alla lövträd men mest våra fruktträd) - om en näraliggande granne har sjuka träd spelar det mindre roll vad du gör med dina.

Sedan kan du börja att plantera ett Filippa äppelträd på bästa platsen i trädgården, de får sällan kräfta. (Inte alla tycker att äpplena är de godaste men BLOMMEN, å den blommen, är den finaste äppelblommen man kan se. Rosanätta stora blommor på långa fruktspjut som bågar sig uppåt.)

Men lev med träden, få dem sortbestämda av någon som kan, be en utbildad arborist att titta på dem eller skicka bilder till någon som kan diagnosticera. Det tar tid för nysatta träd att bli hängmatteträd och ett kräftdrabbat träd kan leva många år.

Beskärningen av de gamla kan du inrikta på att endast ta bort död ved. Torra dagar nu under sommaren är bra perioder, och att använda pinnarna direkt på brasan eller grillen efteråt så att inte kräftsporerna flyger omkring.

Tack Cilla! Wow! Du är som ett levande uppslagsverk vad det gäller träd... wub.gif
Jag ska göra som du föreslår, ha tålamod och lära känna min trädgård i ett år innan jag gör några ingrepp. De döda grenarna ska jag dock ge mig på så fort jag inhandlat en grensåg...
Jag tror att det trädet som verkar sjukast är ett Transparant Blanche (om det lilla minne jag har kvar från trädgårdslinjen inte sviker mig).

Jag har en nästan löjlig kärlek till gamla träd (kan t o m bli helt hänförd av skönheten hos ett dött träd) och har några stycken på tomten att njuta av. Det verkar bara vara fruktträden som mår dåligt.
Jag har en superpampig blodbok som sträcker sig långt högre än huset och en kastanj bredvid (kastanj-trädets stam ser dock ut att ha en hinna grå-mögel över sig på vissa ställen, kan det stämma?).
Sen har jag 2 höga tallar och en supersöt liten gran som ser helt knubbig och vilsen ut mitt i gräsmattan, massa syrener, körsbär som inte verkar angripna av något (vad jag kunnat se hittills), ask, lind, naver-lönn, etc.

Ja jösses, jag har många träd o buskar att lära känna... Livet är spännande smile.gif

Tack för all hjälp smile.gif
Cilla
CITAT (Airamya @ 02-07-2004, 08:50)
Jag tror att det trädet som verkar sjukast är ett Transparant Blanche (om det lilla minne jag har kvar från trädgårdslinjen inte sviker mig).

Jag har en nästan löjlig kärlek till gamla träd (kan t o m bli helt hänförd av skönheten hos ett dött träd)

Jag har en superpampig blodbok som sträcker sig långt högre än huset och en kastanj bredvid (kastanj-trädets stam ser dock ut att ha en hinna grå-mögel över sig på vissa ställen, kan det stämma?).

Du verkar ha en härlig TRÄDgård!

Ja, Transparente Blanche brukar få kraftiga angrepp av kräfta. Man kan nästan sortbestämma äppelträd pga hur kräftan ser ut numera... Men om trädet är gammalt, äldre än 1960-talet, då är det satt på fröstam och kan leva med kräftan länge.

Jag har också några få döda träd i trädgården. Inga skönheter som vissa döda träd kan vara, men de är reservoirer för insekter och fåglar. I en historisk park där jag jobbar har ett fruktträd fallit och skagit skott från stammen uppåt. En riktig skönhet!

Vad gråmöglet på kastanjen kan vara är svårt att gissa på om du inte beskriver närmre.
Airamya
Hej Cilla!

Ja, jag har en härlig trädgård smile.gif Men det är mycket att göra i den... Den har nog varit väldigt fin en gång i tiden tror jag. Den som anlade trädgården för länge sedan verkar ha varit kunnig (växterna är välplacerade där de trivs o gör nytta o hjälper varandra) men sedan har trädgården fått förfalla mer eller mindre de senaste 10-20 åren så jag går omkring o kliar mig i huvudet och försöker skapa mig en inre bild av hur den kommer att se ut såsmåningom och vad jag vill göra.

Behöver jag säga att det är JÄTTEROLIGT!!! biggrin.gif

Jag skulle tro att 'kräftträdet' är äldre än 60-talet, ja. Du menar att det är bra? Jag blir så glad om jag kan få se mina fina gamla träd ge frukt länge än.
Plommonträdet ser dock ut att börja sloka, misstänker att jag måste såga bort ganska mycket av det för att det ska få kraft... Får väl se om det klarar den behandlingen... unsure.gif

Jag ska se om jag framöver kan ta lite kort på kastanjen o kasnke några träd till att visa dig här, för att få hjälp med att komma underfund om hur träden mår... Har en digitalkamera men inte Internet hemma, har bara Internet på jobbet och här är allt spärrat på alla vis av IT-avdelningen så jag vet inte om jag kan lägga ut bilder härifrån... vi får väl se.

Jisses, va jag pladdrar.

Ha det gott smile.gif
Maria
Cilla
Hej,

Jag sticker strax på semester och de som kommer att bo i huset svarar inte på trädfrågor... Så svar från mig dröjer, men det finns säkert fler som kan svara.

Plommonträd brukar inte bli särdeles lyckliga om man tar ned dem hårt. (Hannele här brukar skoja om att hon stympat sitt och det mår jättebra, men på bilderna ser det inte stympat ut...)

Däremot ser de bättre ut om man gallrar ur död ved och vattnar om det är torrt. Jag får vattna mina tre plommonträd varje sommar, annars släpper de frukten. De andra träden vattnar jag inte, förutom de riktigt unga förstås. Och en skuggmorell som står i ytlig jord och brukar törsta om det inte regnar.

De kan också få förnyad kraft av att man gröngödslar under deras krona, men ett 40-50-årigt plommonträd brukar sjunga på sista versen av rena åldersskäl.

Inte att förväxla med äpple och päron där ett 40-årigt träd just påbörjat sin mest produktiva ålder.
Airamya
Tack tack tack Cilla smile.gif
Jag får så mycket värdefull information från dig wub.gif

Jag börjar min semester på fredag och kommer inte att ha tillgång till Internet på flera veckor heller, så trädgården får klara sig utan alla goda idéer o tips från detta forum ett tag. Den får nöja sig med min kärlek och det ska nog gå bra biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon