Full version: Datavirus
katti
Jag har otäcka små virus på min dator... jag vet att de finns där men det antivirusprogram vi har ser inga... Startsidan ändras varje gång man stänger ned internetfönstret och det kommer otäcka små popups som handlar om något spyware. Hur vet man vilket virus man har egentligen, så att man kan ta bort det? Någon som vet... tar tacksamt emot hjälp
Sommartorparn
Troligtvis är det inte något virus, utan ett slags reklamprogram som har tagit sig in i din dator. Bäst är att ladda hem ett program som heter AdAware och är gratis. Det fungerar som ett anti-virusprogram, dvs för att det ska fungera måste man då och då uppdatera det. Skanna datorn med detta program så letar den upp alla slags obehagliga kommersiella program som spionerar på dig, m.m. Sedan tror jag att du kommer att vara fri från problemet.
Ladda ned härifrån:
http://www.lavasoftusa.com/swedish/software/adaware/

För att vara riktigt säker på att du inte har virus kan du också köra en "online" security scan på
www.symantec.com
CarMa
Hej katti å alla andra!
Hos mej kom det upp en massa pop-ups som talade om för mej att jag minsann hade spyware på min dator,
och tyckte att jag skulle surfa till diverse tveksamma sidor och ladda ner program för att ta bort dessa spyware.
Tjänsten Messenger stod det som rubrik.
Mitt anti-virus och adaware hittade inget heller.
Jag fick tipset att gå in i Kontrollpanelen och välja Systemverktyg -> Tjänster.
Där kan man högerklicka på Messenger ->Egenskaper och välja det alternativ, under startmetod, som passar bäst (jag tog inaktivera).
Sen försvann pop-upsen. Ska tilläggas att jag kör XP som OS.
Sommartorparn
Apropå popups,
Google Toolbar är ett fiffigt gratis tilläggsprogram till Internet Explorer.
Har man den så kan man blockera alla störande popups och tillåta dom popups som man vill ha.
Jejja
Hej,

Det finns saker som inte Ad-aware tar bort heller och då kan man köra ett program som heter Spybot, som tydligen ska ta bort trojaner och andra spionprogram. Var man hittar programmet vet jag dock inte; det är inte jag som är datasnillet i familjen... smile.gif

Jag har både Norton antivirus, Ad-aware och Spybot och ändå tycker jag att min dator uppför sig lite underligt ibland...
gammelnalle
Kolla Expressen på webben idag (fredag 2juli):
http://www.expressen.se/index.jsp?d=10&a=149095
Lassila
CITAT (Jejja @ 01-07-2004, 23:16)
Hej,

Det finns saker som inte Ad-aware tar bort heller och då kan man köra ett program som heter Spybot, som tydligen ska ta bort trojaner och andra spionprogram. Var man hittar programmet vet jag dock inte; det är inte jag som är datasnillet i familjen... smile.gif

Jag har både Norton antivirus, Ad-aware och Spybot och ändå tycker jag att min dator uppför sig lite underligt ibland...

Prova www.tucows.com eller www.download.com där har dom den...
katti
Håller på att bli lite tokig... tänker ladda ner ad-aware och spybot på download.com men tror ni att det går?? Nej, nej ingenting händer när jag trycker på download... ååh, så less man blir mad.gif mad.gif . Får göra ett nytt försök imorrn bitti smile.gif
*Felix matte*
Testa med den här sidan... kanske funkar bättre.
Ad aware Lycka till!
Posse
rolleyes.gif I ett av radioprogrammen Vetandets Värld tipsades om (rekommenderades?) Spywarefri
Personligen har jag dock inte testat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon