martina-76
Hej!
Jag undrar om det går att odla bambu i stor kruka på balkong? Eller ett gräs som blir ca. 1.5-2m?
/Martina huh.gif
Nutten
Jodå, visst går det att odla både bambu och gräs i kruka på balkong. Själv har jag både bambu och gräs på balkongen! Hur pass lätt det är beror däremot på balkongens läge. Full sol och vindutsatt läge gör det mer svårskött än om det är halvskugga i skyddat läge. Likaså är det något besvärligare på en helt inglasad balkong än en något öppen.

Bambun gör sig finast i något skuggigt hörn av balkongen. Mycket vatten krävs för att den ska hålla sig fin, särskilt innan den har etablerat sig ordentligt. En lämplig bambusort för balkongen tycker jag 'Simba' är. Den blir 1,5 m hög ('Jumbo' som är storleken större blir 2,5 m...)
På våren får du skydda den mot den starkaste vårsolen med ex säckväv, annars blir den brun och ful i bladen.

När det gäller högt gräs finns det en del att välja mellan. Både sådana som vill ha väldränerat och sådana som har det lite fuktigare om rötterna. Tåtlar är tåliga gräs och de som blir 1,5 m och uppåt är tuvtåtel och jättetåtel. Finns också en hög med fina miskanthus att välja bland, men de är något känsligare. Beror förstås på vilken sort man väljer där också.
martina-76
Tack för svaret!
Jag har två balkonger, den ena är i söder med full sol, så där har jag inte tänkt ha bambun, den andra är i nord-västläge (zon5, Jönköping)där tänkte jag ha den. Men jag har läst att de inte gillar vind!? Det kan blåsa lite där, men har tänkt sätta den i ett hörn och det är tak över balkongen så jag hoppas det funkar?!

Kan den vinterförvaras där om man isolerar krukan bra?
Jag är ny på det här med fleråriga växter och vinterförvaring av dom, så jag är tacksam för alla svar!
/Martina
Nutten
Skälet till att de inte gillar vind är att de torkar ut. Sätter du den i ett hörn och ser till att den har gott om vatten så ska den klara sig bra i alla fall!

För vinterförvaring, isolera krukan med ex frigolit. Extra viktigt är att det är isolerat i botten av krukan! Lägg också över säckväv under vintern - minskar uttorkning och ger skydd mot den värsta kylan. Tänk på att odla i kruka gör att plantan utsätts för en extra zon. Om du ex bor i zon 2 så bör plantan klara zon 3 för att vara på den säkra sidan. Lycka till!
martina-76
Ok, då vet jag lite mer nu när jag ska ut på gräs eller bambujakt! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon