Ni som är så uppfinningsrika:
Då jag bara bott här ett år och gräver nya rabatter hit o dit o får en massa gräskomposthögar...tuvor mm mm. Går det verkligen inte att göra nåt KUL av dessa högar? Har TVÅ överfulla kompostburar nu o mer kommer det att bli. Eller måste jag verkligen köra iväg allt till tippen?? När det blir så där mycket på en gång blir det lixom ingen kompost av allt rabattavfall.
Jag får liknande, fast ängshögar. Samlar dem till mina växttak...
Men visst komposterar de? Gräs och jord borde gå ganska snabbt till och med.
Under några år när jag reste mycket och hade mindre tid hemma till odling funderade jag på att bränna en del av mina eklöv. Jag får enorma mängder av mina 5 stora ekar och grannens.
Nu är jag glad att jag inte gjorde det. Jag blandar närapå all jord med hel- halv och inte alls komposterade löv. Så fort man ska göra en liten kulle eller byta jord eller något annat behöver man mängder.
Den som spar hon har...
Sommartorparn
02-07-2004, 07:26
Jag brukar stapla grästuvorna i högar och sedan lägga svart plast över. Det tror jag påskyndar förmultningen och förhindrar framför allt att kvickroten tar över. På ett år är högen hopsjunken. För att ta död på rotogräsen brukar jag låta den ligga ett par år till. Inte snyggt men effektivt.
Om dina tuvor består av vanlig villagräsmatta så kan du säkert använda jorden om ett år. Synd att köra till tippen!
Hmm, jag tar inte bort grästorven då jag gör nyrabatter mer, efter idogt grävande och slängande av stora torvor tröttnade jag... Numera lägger jag bara tidningspapper och gräsklipp, planterar ner i jorden nya växter genom att gräva bort torvan just där, och jordförbättra lite i det nya hålet. Men redan nästa år är torven borta och ren jord kvar under det förmultnade lagret av tidningspapper och torv. Jag har prövat att täcka enbart med plast, men det blev mindre tätt än med tidning+gräsklipp, som jag tror hjälper till förmultna gräset snabbare. Det finns bilder i mitt album (sommar 2004) på hur min experimentrabatt ser ut, gräsklippet är numera helt gult då det vissnat, och jag fyller på med mer gräsklipp, kompostjord och vanlig jord då det finns.
Mi70!
Jag gör som du bortsett från att jag vänder på grässvålen först. Första projektet tog jag bort gräset men det blev för mycket + väldigt tungt. Nu håller jag på med projekt nr 3.
Tittade på dina projekt i dina album. Ser väldigt lovande ut!! har du tänkt lumma till för att slippa insynen vid uteplatsen?
Så kul att få följa långsiktiga projekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.