Ti bee
Har blivit väldigt förtjust i en stäppsalvia (Caradonna, tror jag att den heter, den vackraste jag sett!!), men jag kan inte ta för många sticklingar, för då blir det inte mycket kvar av plantorna.
Någon som vet om den är fröäkta och svårgrodd? Blir plantmaterialet på något sätt ojämnt av dess frön?
Skulle så gärna vilja ha denna i mängd!!
smile.gif
kerstin z5-6
Den kan variera något i höjd o färg om du tar egna frö -gror lätt i rumstemp
Ti bee
Är det värt att satsa på (frösådd) eller ska jag hellre köpa på mig fler plantor? Vad tror du? Jag gav 45 kr för en planta och vill ha ganska många, men naturligtvis helst ganska enhetliga också....hmmm....hur skulle du göra i det här fallet?

Hur gick det med hunden din?
Cilla
Jag har inte fröförökat men delat en hel del stäppsalvia. En planta blev snabbt fem och de klarade sig med bara några få rottrådar.
kerstin z5-6
jag har sått från fröpåse -jelitto -den vanliga blå och lila -<Alla blev samma höjd .Antar att de kommer att ha caradonna i nästa vårs katalog
Ti bee
Hej!
Tack för svar!

C: Jag skulle gärna dela stäppsalvian, men den är så ung än så det finns så lite att "ta av". Om ett par år kanske...

K: Jag hittar inte Caradonna i Jelittos katalog, varför tror du att den kommer att finnas i nästa vårs katalog?

smile.gif
kerstin z5-6
Den är rätt ny och de brukar vara snabba på sånt laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ti bee
Jaha, jag visste inte att den var ny! smile.gif Det är min första stäppsalvia! rolleyes.gif
Jag ska se om jag kan skörda lite frön till hösten och sedan provså till nästa år, annars kanske det blir en bra födelsedagsönskan.

smile.gif
birgitek
Dela, så bra. När skall man göra detta? Efter blommning?
Birgit Ek
kerstin z5-6
Delning görs bäst på vår ALT Höst efter blomning

jotack min hund mår ok -tagit bort nio stygn på hennes mage idag smile.gif Nu kan vi nog andas ut biggrin.gif
Ti bee
Vad skönt! Grattis till det!!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon