Lassila

Är det någon som vet vad detta är? Och hur man bäst sköter denna?
Tacksam för svar rolleyes.gif
mekare
det är en "sprätt i väg". äntligen kan jag svaret på någons fråga smile.gif
skötseln är enkel: vattna inte för mycket och ställ den inte i söderfönster så tål de vad som helst nästan. Mina står i norrfönster i för små krukor och får vatten lite sporadisk och trivs jättebra.
Lassila
Tack då vet jag. Fick den av en tjej på jobbet då hon hade fått den att tappa alla blad flera gånger och inte vill ta livet av den tongue.gif
el_fishko
jag har en sådan där, ingen aning om vad den heter.

jag bara vattnar den och låter den stå i direkt sol och det mår den bra av... wink.gif
mekare
ett tips är att man kan se på övre delen av "stammen" om växten håller på att torka ut. om det är en "bulle" i stammen så har den tillgång till vatten men om stammen bara är en "pinne" så vill den ha mer vatten och näring.

väldigt praktiskt.
Emser
Den heter Kam Euphorbia (Euphorbia lophogona). Jag hittade denna sidan med olite skötselråd... rolleyes.gif

Kameuphorbia skötsel
wolkenkrabber
min skvättiväg står i söderfönster utan persienner, och min skvätt iväg växer oh är fin, den har blivigt rödaktig och fin på bladen nästan höstfärger av solmen men den verkar inte lida så gott jag ser
Saiai
Vet inte om jag har fel, men har för mig att ett annat namn på denna är Madagaskarpalm. Tjusigt namn även om det inte är en palm....;-) Har ingen just nu, men ska försöka få tag på en för dom är roliga och vackra.
Madeleine1
...och jag har hört Sprättgurka. Kärt barn har många namn! rolleyes.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon