JAG VET INGET OM JOHANNESBRÖD! Jag var ju tillochmed tvungen att fråga vad det var för något !!! Så nu ställer jag er frågan (eftersom infon inte finns NÅGONSTANS) HUR ODLAR MAN DET????
Om jag inte får något svar så fortsätter jag att exprimentera och så får vi se hur det blir....
/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
02-02-2003, 17:20
Johannesbröd(Ceratonia siliqua) är ett städsegrönt träd. I ett gynnsamt läge kan man ev. få det att övervintra i zon 1 ifall man har lähäckar + packar in det en del på vintern, högre upp får man odla i kruka och förvara växten kallt (men frostfritt) + ljust på vintern. Växten bör stå utomhus under odlingssäsongen, gärna ljust och soligt men avhärda den först på våren så den inte bränns sönder.
Johannesbröd är en krydda, svart söt baljeväxt, som passar till efterrätter. Svagt söt chokladsmak. Skalet kan rivas och använas i kakor och efterrätter. Blötlägg först. Jag har smakat en gång, hittade på COOP grönsaksdisk.
abborrmaster
02-02-2003, 17:45
vännnta vännnta här!!! Nu har jag kanske fått allt om bakfoten ändå... Mina saker var inte platta och smakade inte som karob gör! De smakade sötare, som fikon....
/Simon
hans-Ålösund
04-02-2003, 10:09
Jag planterade ett johannisbröd i höstas i kruka och det växer men är bara någon decimeter- den torkade baljan var inte speciellt söt. Trädet är inte så vackert som tamarind som också växer fortare. Tamarindfrön finns i invandrarbutiker. Man köper ett paket tamarindklet och i kletet finns frön. Träden blir vackert gröna och mycket gracila
abborrmaster
04-02-2003, 15:28
är det kanske tamarind jag sått altså??
/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.