Full version: Akleja
camelm
Hej,
Ska man klippa ner Akleja efter säsongen (när den har vissnat eller)?

Jag fick hjälp av flera här som meddelade att det var just en Akleja jag hade, eftersom jag inte visste var det var. Det tackar jag för

Men jag har satt kärleksört bakom dessa plantor och de kommer att blomma om någon månad, så jag undrar just om jag ska klippa ner aklejan och hur isåfall, bara rakt av långt ner och sen kommer den nästa år ???

//tack Camilla
Åsa, mälardalen zon 2
Det är bara fröställningen du tar bort ifall du inte vill ha fler aklejor, aklejor brukar vara bra på att sprida sig med frö. Vill du ha fler aklejor låt fröställningen vara kvar.

Finns det några gamla torra rester på våren då den värsta kylan är över kan du klippa ner så långt du kan det kommer nya skott nerifrån marken.

Oftast så brukar de gamla växtdelarna skydda perennerna under vintern så man brukar inte klippa ner dem på hösten.
kristerh
Jag har för mig att aklejorna vissnar ner när de blommat klart och fröerna mognat wink.gif möjligtvis är bladrosetten kvar..
krister
camelm
Hej

Tack,

jag hade hoppats på att klippa ner dem i slutet på juli för att Kärleksörten som jag planterade bakom skulle komma fram,

//Camilla
Copycat
Lugn bara, din kärleksört kommer fram ändå. Den är så stor och kraftig i växtsättet att den växer över den förhållandevis lilla Aklejan. Det är bara om du inte ville ha flera Aklejor som du kan knippsa av fröställningen, låt gärna resten vara. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon