Full version: Anlägga sandstrand?
Lotta HV
Hej!
Jag planerar att anlägga en sandstrand. Idag är det en del sly och träd på land och i vattnet finns det vass. Duk att lägga under sanden har jag, men se'n vet jag inte hur man gör.

Tex: Hur fäster man duken? Hur mycket sand behövs? Hur långt upp måste duken ligga på land? Behöver man något speciellt material under duken? Hur gör man för att sanden inte skall försvinna ut i sjön? Etc...

Är det någon som vet något om detta eller vart man kan vända sig så blir jag mycket glad för svar!!!
MVH/ Lotta HV
MariaS
Me duk hoppas jag att du talar om fiberduk.
Vill du ha en bra strand, är det lämpligt att gräva ur ca 30cm, lägg ut fiberduken och dräneringsgrus ovanpå duken.
Dräneringsgruset består av runda korn från 0-8mm storlek coh gör att stranden blir mjuk att gå på. Dessutom fäster inget ogräs i denna typ av sand.

Lycka till
mariaS
Sia
Sen är det bara att fylla på med ny sand/smågrus o och om igen....tyvärr. Efter måånga omgångar kanske det räcker med att fyllaa på med ny sand var 5e år men när du startar detta projekt bör du vara medveten om att det kräver visst "underhåll". Naturens gång går ju inte att stoppa, viss sand följer med ut, så är det bara. Chansen att lyckas ökar om det inte är så blåsigt och vågigt och om det är lite långgrunt (ett kraftigt "stup" på botten, där sanden slutar, kan vara förödande, allt åker ner där.)

Lycka till!
Hälsningar Sia (som badade vid pappas egenhändigt gjorda sandstrand varje sommarlov... tongue.gif wub.gif tongue.gif )
Gossen Ruda
Jag har under ett flertal år hållit på med att få till en sandstrand. Jag använde ingen fiberduk, tycker inte om att lägga icke nedbrytbara saker i naturen. Duken kanske behövs om underlaget är mycket löst men inte annars. På ett ställe hade jag blålera som underlag och där var det för mjukt. Jag grävde ut ett par dm och bottnade med småsten så var det problemet löst.

Underlaget är för övrigt ett naturligt lager småsten ovanpå den nämnda blåleran. Stenarna verkar vara ett fast underlag men gör jag ett hål mellan dom kan jag sen utan problem trycka ner ett armeringsjärn flera meter.

Duken hindrar kanske rötter nerifrån men OM det blir ett hål i duken så är det kört i alla fall. Då kommer du dessutom inte åt att gräva bort rötterna.

Sen har erferenheten lärt mig att det är vattnet som bestämmer hur sanden skall ligga. Strandens lutning ovan och under ytan bestäms av vågorna och inget annat precis som Sia skriver.
nypan
gossen ruda, alla ni andra:
eftersom jag anlagt en sandstrand (dvs grävt en fin oas i sluttningen mot sjön, lagt på vägduk och lassat in sand) har jag förstås steg nr 2 i siktet, för nästa sommar. sandstrand under vattenytan...lerig dybotten har jag att tampas med, med jättestora stenbumlingar, inte så djupt till att börja med, men i alla fall en halvmeter eller så, näckrosor kring bryggan ut mot sjön har vi redan varit på, och rensat efter bästa förmåga (finns så det räcker i sjön) hur gör jag bäst för att få len skön sand under fötterna där? tips från alla emottages, ungarna var jätteglada över sandstranden att ligga på, men tänk då om man skulle slippa dyet under vattenytan...mvh nypan
Miaa
Nypan: Kanske kan få tips här http://www.gavlevagtrummor.se/pdf/geotexti.../sandstrand.pdf

Jag har ingen egen erfarenhet. Själv lassade jag i sand varje sommar till en smal strand vid sommarstugan. Som du säkert anar höll det inte länge, men löste det tillfälligt. tongue.gif
nypan
miaa, tack tusenfalt! det där låter ju som en framkomlig väg, för en sandstrand. ska ringa och höra kring priser, leverans etc. svåraste att komma förbi sluttningen med sanden, det är typ två branta icke framkomliga sluttningar på vägen ner till strandkanten, men det finns säkert råd för det, om inte annat så handkraft...skottkärremetoden.
mvh nypan
Miaa
Nypan; du får jättegärna skriva om hur det går! Vi har precis blivit med strandtomt och längre fram tänkte jag försöka lösa lerbottenproblemet.
Lycka till!!
Cilla
Jag anlade en sandstrand hos mig och valde bort fiberduk som jag tycker blir äckligt när den förr eller senare sticker upp som en skitig byggrest och dessutom påminner om att anläggningen är "fusk". Fast främst för att jag inte vill döda all bottenväxtlighet som gör att härliga fåglar med deras unjgar kommer hit till "restaurangen" i skaror höst och vår. Också fiskar trivs här på grunda vatten till katternas glädje.

Dybotten och en mängd stenar är underlaget. Några stenar spräckte jag och några till med bergborr och bergskilar, några fick vara kvar. Småsten rensades.

Vitsen här är att man i medelvattenstånd ska kunna sitta på stranden, inte att den nödvändigtvis måste sträcka sig 10 meter ut i vattnet. Jag nöjde mig med att höja strandmarken genom att hälla mängder av sand de första metrarna och att sedan bli mer sparsam.

Det man inte skyfflar ut trycks ut av vågor senare ändå, men det har förvånat mig hur långsamt det går trots rejäla svall som går här. Den sand jag hämtar för odlingarna sänker stranden mer än vad vågorna gör.
Micke
Som barn på 9-10 år var jag med om att anlägga byalagets simstrand i en dyig insjö på Åland. Det gjorde vi på vårvintern genom att först breda ut plast på isen på det område som skulle täckas med sand, sedan började gubbarna köra vansinniga mängder med sand ut på plasten - med traktorer och flakvagnar - när allt var var färdigt hade vi ett lager på 30-40 cm sand på isen och tyngden gjorde att vattnet steg upp på isen. Det var tydligen tillräckliga mängder för än idag finns sanden kvar där, om än full med sjögräs. Men det spelar ingen roll för sjön har fått sådana algproblem att ingen har kunnat simma där på flera år...

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon