Full version: vindruva
lisselbo
Har köpt vindruva, Vitis "Vroege van der Laan".
Någon som vet något om den?
mvh Marie
Fenja
Har du provat att söka på forumet, den kanske har diskuterats tidigare?
Mvh
Fenja
lisselbo
Har sökt lite varstans men kan inte hitta något.
Tips på någon bra sida?
mvh Marie
alex
Det är troligen samma sak som "dr smithmanns sockerdruva". Vissa druvsorter har som du ser synonymer. smile.gif

Den har gröna väldigt söta druvor och går att i skyddade lägen i södra sverige utomhus och tycker om jord med ett ph mellan 6.5-7.5.

Den hör, som du har skrivit, till släktet Vitis och hör till arten Vitis vinifera, den är altså ingen hybrid mellan olika vindruve arter.
alex
Förlåt! Jag tror att jag hade fel, druvsorten jag tänkte på var den med förkortningen pre. de ma. Men kan faktiskt ändå vara samma sort. Jag har sökt lite på internet och kommit fram till att det är en sort som troligen går bäst i växthus här i Sverige, har gröna druvor och ska vara bäst till användning som bordsdruva. Och ska som alla rena Vitis vinifera sorter ha ett ph mellan 6.5-7.5
lisselbo
Tackar för svaret, har som sagt letat på nätet men bara hittat tyska sidor, behärskar inte tyska något vidare.
Vad menas egentligen med bordsdruva?
mvh Marie
Åsa, mälardalen zon 2
Bordsdruvor är de man handlar i matvarubutiken och som man äter som de är. En del vinrankor som är menade för vintillverkning har inte speciellt goda druvor ifall man ska konsumera dem som det är. Det finns dock en hel del druvor som både går att göra vin på och att konsumera som de är.
lisselbo
Okej, misstänkte att det var så att bordsdruvor är sådana man äter, men lika bra att fråga ändå.
Fick upplysning när jag köpte den att den trivs bäst i växthus så där ska den grävas ner när v-huset är uppbyggt,
Försöker göra lite mellan åskskurarna, men dom kommer ganska tätt så det blir inte så mycket gjort sad.gif .
Håller för tillfället på att lägger plattor men det är ett rent helsike att få det bra, men skam den som ger sig.
~~Marie~~
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon