Full version: Flamingo
sofieg
Min växt som jag tror heter flamingo har vita fläckar på bladen. Efter ett tag torkar blanen ut. (från mitten och ut). Hur skall jag göra för att få den frisk igen? Är det det som kallas mjöldagg? (Det står att växten heter Anthurium). sad.gif
Fenja
Hej och välkommen hit!
Har du möjlighet att sätta in en bild på din växt är det lättare för de som är bra på sjukdomar att se vad det kan röra sig om och ge dig ett bra råd?
Annars kan du söka på till exempel mjöldagg både här på forumet, Odlas förstasida och ute på google.se och se om det finns råd, bilder och beskrivningar där som kan vara till hjälp.
Jag kan ingenting om Flamingo så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Är det vita lite mjöligt och går att torka bort till viss del med fingrarna så kan det vara mjöldagg men är de vita fläckarna intorkade och lite pappersaktiga så är det troligtvis brännskador från solen. Är det solskador flyttar man växten till annat läge eller sätter upp något solskydd.
Är det mjöldagg sprutar man med något medel mot mjöldagg köpt eller hemtillverkat.

ex. på hemtillverkade medel

medel nr 1: 0,1 flaska atamon + 1 liter vatten + ev. en skvätt såpa (färg på såpan spelar ingen roll)

medel nr 2: 1-3% bakpulver + vatten + en skvätt såpa

OBS! Spruta ej i solsken.

Anthuriumväxter som ex. flamingo och rosenkalla vill gärna stå ljust men inte i gassande solljus. Den vill ha jord med lågt pH (det finns speciell anthuriumjord men den kanske inte alltid är så lätt att få tag på) + vatten (ljummet) och näring som är kalkfri. Växten hålls fuktig ej dyngsur och inte snustorr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon