Det finns uppstammad buxbom att köpa om man vill spara 5-10 år minst av sitt liv och få glädjen i förskott.
Att anlägga buxbom kräver tålamod. Jag har en 10 m häck som första året är ca 20 x 20 cm klippt. Vill man har större plantor 'Sempervirens' kostar det en hel del. Jag satte 5 st småplantor per meter. Satte också 5 st plantor i en STOR kruka. Den krukan har växt bäst och jag har klippt med häcksax runt om i kant med krukan och lite ovanpå. Det blev 'nästan' en boll, nästa år blir den en riktig boll och nästa år igen något man kan skryta med

En boll med ca 35-40 cm i diameter. Köper man en sådan kostar den långt över en 5-hundring.
Mina planer på häcken är 50 cm hög, 25 cm bred, klippt så att man kan justera en vinkelhake efter den ....
Planen är minst 5 år för att komma runt 50 cm och kanske flera år senare få en PERFEKT buxbom häck.
Köper man mindre häckplantor kan man passa på och handla 10-15 extra och sätta i krukor som reservplantor att fylla i om häcken glesar. Jag hade några plantor jag planterat eller bytt och klippt direkt efteråt. Det blev en riktigt bra reperation som inte syns.
Häcken finns i Uppsala. Zon 3.