Full version: Buxbom
Irganox
Jag köpte igår 3 st buxbom, mina första någonsin.

Jag fattar inte riktigt hur man ska göra nu bara. Växer den till sig lite fortare om man har den inomhus så länge, eller är det bättre att sätta ut dom direkt?

Hur ska man bära sig åt om man vill ha en 50 cm lång stam, och bara en boll eller box längst upp? Ska man klippa rent stammen efter hand.

Jag är som sagt helt novis på det här, men om några år så kanske man har fått iordning på sin trädgård.
Åsa, mälardalen zon 2
Buxbom mår mycket bättre UTOMHUS än inomhus, trädgårdsväxter brukar oftast inte må så bra i inomhusmiljö, för mörkt, för torr luft mm. så de brukar inte växa snabbare inomhus snarare tvärtom.

Om du vill ha stam så plockar du bort alla skott längs stammen.

I zon 2 lär du inte ha några problem med övervintring av buxbom men glöm inte skugga växterna mot vårvintersolen. Många buxbomsplantor torkar p.g.a den solen som får bladen att avdunsta en massa vatten som växten inte kan ta upp p.g.a att marken är frusen.
Annelie
Förbered dig på att det är några slöa växter på att växa! huh.gif

Det går inte så fort och man får vara tacksam om de sticker iväg en 10 cm per år!

Men ack så fint det blir! smile.gif
Irganox
Ja, jag har inte så bråttom. Är ju bara 24. biggrin.gif

Men, en fråga till... Hur tjocka blir stammarna på den ungefär?
Annelie
CITAT (Irganox @ 03-07-2004, 10:34)
Ja, jag har inte så bråttom. Är ju bara 24.  :D

Men, en fråga till... Hur tjocka blir stammarna på den ungefär?

Jaha, ja då är det ju lugnt wink.gif

Stammen blir inte så kraftig.. några ynka cm bara. Om vi inte pratar om buxbom som har många år på nacken..
Irganox
Tack för det snabba svaret.

Håller på att lägger stenplattor hemma (gammaldags) och funderade på att lämna en liten bit emellan några plattor och sätta en där. Men, det kanske inte är att rekommendera?
Annelie
Det går säkert alldeles utmärkt! Se till så att det är rätt förutsättningar för växten bara. Bra jord, inget blåshål med en massa vind, inte för torrt för då blir det en massa vattnande för dig. Lämna lite öppen mark runt växten så att regnvatten kan komma ner - annars blir det nog toktorrt där under plattorna...

Dessutom kan det vara bra att ha dem nedgrävda istället för i urnor eftersom det har visat sig att fina buxbomsplantor är ganska stöldbegärliga unsure.gif
MRLINDELL
Det finns uppstammad buxbom att köpa om man vill spara 5-10 år minst av sitt liv och få glädjen i förskott.
Att anlägga buxbom kräver tålamod. Jag har en 10 m häck som första året är ca 20 x 20 cm klippt. Vill man har större plantor 'Sempervirens' kostar det en hel del. Jag satte 5 st småplantor per meter. Satte också 5 st plantor i en STOR kruka. Den krukan har växt bäst och jag har klippt med häcksax runt om i kant med krukan och lite ovanpå. Det blev 'nästan' en boll, nästa år blir den en riktig boll och nästa år igen något man kan skryta med tongue.gif En boll med ca 35-40 cm i diameter. Köper man en sådan kostar den långt över en 5-hundring.
Mina planer på häcken är 50 cm hög, 25 cm bred, klippt så att man kan justera en vinkelhake efter den ....
Planen är minst 5 år för att komma runt 50 cm och kanske flera år senare få en PERFEKT buxbom häck.
Köper man mindre häckplantor kan man passa på och handla 10-15 extra och sätta i krukor som reservplantor att fylla i om häcken glesar. Jag hade några plantor jag planterat eller bytt och klippt direkt efteråt. Det blev en riktigt bra reperation som inte syns.

Häcken finns i Uppsala. Zon 3.
Cilla
Pär,
Just buxbom genererar en massa frågor. Det finns helt klart utrymme för ett litet faktahäfte eller websajt om du vill skriva. Om du följer ditt jobb med häcken med kamera kommer du få många läsare!
Viveka
Visst växer buxbom lite långsamt, men är i gengäld nästan oförskämt lätt att sticklingsföröka. Jag beskar min mammas gamla buxbom för några år sedan, och stoppade på vinst och förlust ner alla kvistarna i en kallbänk. Ingen plast, ingen täckning, ingen skötsel. Varenda en rotade sig!

Efter några år har jag nu ett femtiotal fina små plantor, visserligen bara ett par decimeter höga, men med kraftigt rotsystem. De har åkt omkring en hel del i trädgården, för jag har inte haft nån bra plats att sätta dem på, men det verkar inte bekymra dem heller. I år ska det äntligen bli en buzbomshäck av dem...
MRLINDELL
Hur lång tid tar det innan buxbommen får egna rötter. Jag har tagit klipp från Måbär och satt mellan befintliga plantor som både växt och sedan även blommat men sällan fått rötter. Många torkar ut i solen trots att de får ganska mycket vatten. Ca hälften lever fortfarande efter typ 6 veckor men det verkar ta lång tid innan de får egna rötter.
MRLINDELL
Plitar in en bild på en häck som planterades förra året. Den är klippt för någon vecka sedan.

Klot-exprimentet kommer här ...
Irganox
Vilka fina! Så fina dröjer det nog ett tag innan mina blir.
Jag ska lägga upp en bild på mina småttingar sedan, när jag kommit underfund med hur man gör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon