ludvig
Jag har en massa gråbruna kulor under bladen på stockrosorna. Storlek lite mindre än ett glasknappnålshuvud. De ser lite ulliga ut. Kan någon hjälpa mig. Bladen dör och faller av.
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr inte mycket att göra stockrsrosten är väldigt vanlig på många ställen i sverige, själv har jag gett upp stockrosodlingen.

Tidigare inlägg om stockrosrost

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=8af0...te=stockrosrost
Anki på Öland
Kan stockrosrosten smitta till pelargoner?? Har ett par stockrosor på ena sidan av ett gunnebostängsel och på stängslet hänger pelargoner. Såg idag att flera av de nedre bladen på stockrosorna var angripna.
Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det smittar ej pelargoner, stockrosrosten kan bara leva på stockrosor och en del malvaarter den kan inte leva på pelargoner.
Anki på Öland
Så skönt!
Anki
Sommartorparn
Det sägs att man kan minska rostangreppen genom att på våren skära bort hela bladrosetten och låta växten producera en ny. Gödsling m.m. brukar också rekommenderas......

Men, i princip får man nog räkna med att det tillhör stockrosens natur att vara rostig. Lösningen på problemet skulle kunna vara att framför en ridå av stockrosor plantera en ridå av någon annan perenn som blirtillräckligt hög för att dölja de fula bladen men låta de vackra blommorna sticka upp, och som för övrigt inte bråkar med stockrosen vad gäller färg och blommningstid. Förslag mottages gärna. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon