ludvig
Har skaffat en bevattningstimer. Hur ofta skall man vattna? Är tex en gång per dygn för ofta? Skall man vattna på morgonen eller kvällen?
Åsa, mälardalen zon 2
Hur ofta man behöver vattna beror på vilken typ av jord man har, är det en sandig jord där vattnet bara rinner rätt igenom måste man vattna oftare än om man har en mer fuktighetshållande jord. +Man måste vattna oftare ifall man odlar i ex. hinkar än om man odlar i marken. +Det beror ju också på vädret, är det kyligt och regnigt torkar det upp mer långsamt än om det är sol och värmebölja.

Jag vattnar mitt växthus med markbäddar ca 1-2 ggr i veckan, jorden behöver inte vara plaskblöt det räcker om det finns fukt längre ner i marken där rötterna finns. Jag odlar dock mest tomater och de brukar inte behöva så enormt mycket vatten. Gurkor, meloner och liknande behöver ofta lite mer vatten men inte heller här måste man hålla jorden plaskblöt utan det går bra att låta ytan på jorden vara lite åt det torrare hållet.

Bäst är ofta att vattna på morgonen så att det mesta har torkat upp en del framåt natten, hög fuktighet på natten då temperaturen sjunker gynnar en del svampar ex. gråmögelsvamparna.
MRLINDELL
Odlar man i hinkar med kogödsel ser man att jorden på ytan "vitnar" och det spricker upp lite vid hink-kanten (jorden drar ihop sig). Detta sker olika vid olika stora krukor/hinkar och olika på olika växter även på var de är placerade. De som får direkt sol torkar ut på en dag medan de som har lite skugga klarar sig två dagar.
Därför har jag skippat allt vad automatiskt vatten innebär, det är mera krångel än vad man skulle käna i skötsel.
Skulle inte våga åka bort en vecka och lita på automaten hur avancerad den än är.
Den enda automatik jag litar på är taklucke öppnarna, de sköter sig!!
Lena
Hej

Kan någon hjälpa mig, jag har fått vita fläckar på gurkplantorna, bladen är vitfläckiga, förstår det är någon svamp, men finns det något att bota det med eller är det kört med gurka iår?

Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Är det vita lite pappersaktiga fläckar är det nog snarare brännskador från solen och då är det ingen fara är de nya bladen gröna och fina så är det inga problem.

Men ser det ut såhär:
http://www.inra.fr/Internet/Produits/HYP3/...ges/6036182.jpg
och fläckarna är lite mjöliga så är det mjöldagg en sjukdom man lätt får på gurka.

Att spruta med lättmjölk sägs hjälpa (troligtvis p.g.a att pH:t ändras på bladen).

Atamon kan man också spruta med det är inget giftigt och växterna brukar inte skadas heller ta ca 0,1 flaska atamon till 1 liter vatten + ev. en skvätt såpa.

Bakpulver kan också användas att bekämpa mjöldagg men här bör man vara försiktig när det gäller gurka, man ska enbart ta 0,5-1% bakpulver + vatten + en skvätt såpa. Ofta står det att man kan ta 3-5% bakpulver när man söker liknande recept på nätet men gurka klarar inga högre doser av bakpulver, jag har sett en gurkodling där man tog mer än 1% och alla plantorna vart bruna och torra.

+ Spruta aldrig i solsken.
TeliaNet
felet med ett växthus är att det är tak, så växterna inte får regnvatten, då det är mycket bättre. sleep.gif
Lena
Tack Åsa. jag ska pröva atamon imorgon, för det är tyvärr mjöldagg, har aldrig råkat ut för det förut
MVH

Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon