SandraJ
03-07-2004, 09:28
Min svägerska delade sin STORA rabarber förra året. Vi satte den i vår koloinilott men den vill inte bli stor

. Varför blir den inte lika stor som hennes?
Åsa, mälardalen zon 2
03-07-2004, 09:43
Gödning, rabarber vill ha riktigt näringsrik jord och vill gärna växa soligt. Ge den rejält med kogödsel tidigt på våren så borde den sätta fart. Är det väldigt mager jord kan man ev. ge den en dos näring till under odlingssäsongen (men det ska ges innan midsommar).
Nu är det lite sent för gödsling man bör inte gödsla fleråriga växter med kväve efter midsommar.
(Förr i tiden tömde man ofta pottan på rabarbern viilket kanske inte känns så fräsht när det gäller ätliga växter.)
MRLINDELL
03-07-2004, 09:51
Jag minns rabarber när jag var liten i stugan som man kunde gömma sig bakom bladen. Det var stammar som handleder och där var det utedass.
Mina växer ganska bra med vanlig kossa på 50L säck. Jag har två plantor i gräsmattan som jag får plocka varje vecka redan för att kunna klippa.Man plockar underifrån och tar bort många. Bladen intill växer ut på en vecka när det är så här regningt. Rabarberpaj varannan vecka på två plantor, oftare skall man nog inte äta. Glass och rabarberpaj till efterrätt eller eftermiddagsfika är en höjdare här, speciellt gott när allt kommer hemmifrån och alla fårr hjälpa till.
Rabarber kan också växa långsamt de första åren efter att man plantera den, den verkar ofta ta lång tid på sig att etablera sig.
fridaolle
14-07-2004, 22:29
Instämmer tidigare inlägg o´m hur viktigt det är att göda. Man kan ju inte göda hela tiden men en sak man kan ge dem som de mår bra av är att lägga ut kaffesumpen och vattna på. Det har gjort att mina rabarber mår bra.
*Laika*
14-07-2004, 23:15
Och själv förstår jag inte vad ni pratar om. jag har då aldrig gödslat mina rabarber. Men dom är stora som attan ändå, två meter höga och hur mycke rabarber som helst. Jorden är ingen jord o snacka om, det är mest stenbumlingar. det går överhuvudtaget inte o gräva på tomten på grund av all sten. Att dom skulle vara så krävande på gödsel kan vällan inte stämma då? Mina står i direkt söderläge, varmt attan värre. Det måste nästan bero på nåt annat. mvh.Laika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.