Ann-Christine
02-02-2003, 18:09
Vattnet i min damm är så grönt. Någon sa till mej att man måste ha något bottenmaterial men det har jag inte läst någonstans där man kan lära sej om dammbygge. Vad ska man i så fall använda för material.
du menar nog att du har en massa svävalger i vattnet. Dessa försvinner om du har en ordentlig pump med UV lampa.
Bottenmaterialet har ingen betydelse. Algerna sätter sig fast överallt.
Trådalger kan du fiska upp med en kratta eller en pinne. Svävalger som är vaniga i dammar får man bäst med bort med UV lampa, samt delvattenbyte då och då.
Att sätta några höga plantor intill dammen kan oxå göra sitt till så att ljuset inte blir för starkt i dammen.
kerstin z5-6
04-02-2003, 12:54
Sedan vi gjorde sandbotten o skaffade uv filter är vattnat kristallklart
aromata
10-02-2003, 22:34
Bottenmaterial kan göra god nytta. Nyttiga och livsviktiga bakterier trivs i denna miljö med stor kontaktyta mot vattnet.
Huvudanledningen till att man får alger är att vattnet innehåller mycket näring. Får dammen mycket ljus i denna situationen så är det bäddat för riklig algtillväxt.
Åtgärder:
Planter växter (gärna flytväxter)! Dessa tar upp näring och kan bidraga till att konkurrera ut algerna. Plantera gärna näckrosor som med sina stora blad utestänger ljuset.
Även om växterna etablerar sig väl så kan du i alla fall få problem på våren innan växterna sätter fart. Detta problem har jag. Jag löser detta med delvattenbyten under denna kritiska period.
I någon bok läste jag att halm i dammen minskar algtillväxten. Om jag minns rätt, är råghalm bäst.
TobbeGarden
24-04-2003, 21:06
CITAT (Ann-Christine @ 02-02-2003, 19:09)
Vattnet i min damm är så grönt. Någon sa till mej att man måste ha något bottenmaterial men det har jag inte läst någonstans där man kan lära sej om dammbygge. Vad ska man i så fall använda för material.
Engelsk sjösten är perfekt som botten material.
Tjorven
18-05-2003, 17:03
Har skaffat filter till dammen samt UV-lampa då vi har stora problem med grönt vatten :Min fråga är Kan någon tala om hur lång tid det ska gå innan man ser någon skillnad på vattnet ????
TobbeGarden
21-05-2003, 10:24
CITAT (Tjorven @ 18-05-2003, 18:03)
Har skaffat filter till dammen samt UV-lampa då vi har stora problem med grönt vatten :Min fråga är Kan någon tala om hur lång tid det ska gå innan man ser någon skillnad på vattnet ????
det kan ta upp till två veckor ,låt filtret stå på dygnet runt.
Hans i Mälardalen
21-05-2003, 17:30
Det är viktigt att rensa löv och skräp i tid för om det förmultnar så blir vattnet övergött och då sätter algerna fart.
Jag läste någonstans att det ideealiska är att täcka dammens yta till minst 60% av flytande växter. Det är även bra om det går en vandrande skugga över dammen. Då trivs både fiskar och växter bättre.
Om du har dessa förhållanden men ändå har problem med alger så rekommenderar jag att du köper ett UV - filter.
MvH
Det finns algmedel att köpa som du kan ha i vattnet. Det fungerar jättebra. Algerna försvinner på ett kick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.